Eerst is het een idee, een droombeeld, dan zijn het een paar lijnen op papier… daarna volgt de eerste tekening en tijdens lange vergaderingen en brainstorming wordt er bijgeschaafd, aangepast, veranderd; tot uw droomkapsalon een feit is. Een nieuwe installatie is een lang, intensief en duur proces maar eens de facelift een feit, genieten u en uw klanten van een prachtig nieuw werkinstrument

Minder maar beter

Ook al kent België een verzadiging in het aantal kappers per inwoner (wij hebben in België het hoogst aantal kappers per inwoner van heel Europa…), toch horen wij bij de top als het gaat om creativiteit en innovatie. Reden te meer om het kapsalon – daar waar het uiteindelijk allemaal gebeurt – extra aandacht te geven en een regelmatige vernieuwing door te voeren. Zo kan de kapper zich onderscheiden van de anderen. Daar is moed voor nodig want het kan zijn dat het salon een tijdje gesloten moet worden, dat er tijdens de werken allerlei tegenslagen zijn in de vorm van verborgen gebreken of materialen die niet doen wat ze moeten doen… maar we mogen als kapper niet blijven stilstaan en moeten constant investeren in de toekomst van ons vak en ons salon. Over de laatste ontwikkelingen en trends op het vlak van installatie had Echos Coiffure een gesprek met Alain Quisquater van Equipal.

Van inspiratie naar trendsetter…

Waar blijf je als kapsalon inrichter de inspiratie halen? Alain Quisquater: “Wij gaan natuurlijk naar beurzen, maar niet alleen naar kappersbeurzen maar ook naar meubel- en algemene interieurbeurzen (Kortrijk, Milaan, Keulen; enz…), en we inspireren ons op vakliteratuur. België is een designerland, we staan eigenlijk aan de top, kijk maar naar mode en accessoires. Toch stellen we de laatste jaren vast dat er weinig interieurbeurzen in België plaatsvinden. Er op meubelvlak eigenlijk weinig geactualiseerd, de gevolgen van die crisis slepen nog steeds aan maar er heerst een positief gevoel naar de toekomst toe, er is meer vertrouwen.

Ondanks het feit dat we in België op een aantal vlakken voorloper zijn, is er niet zoiets als een echte Belgische trend. Overal in Europa zien we vandaag gelijkaardige trendstromingen… Ook tussen Vlaanderen en Wallonië zien we geen echte verschillen. Vlamingen en Walen verschillen alleen van karakter: de Vlaming is stugger, geslotener, koeler, de Waal warmer. Maar uiteindelijk bouw je met alle klanten eenzelfde vertrouwensband op.

Het laatste jaar zien we bij de kappers een duidelijke evolutie naar een warmere, huiselijkere sfeer na een periode met veel wit, kil en koud staal. Dat betekent ook dat nu vaker gekozen wordt voor warmere, natuurlijkere materialen zoals natuurlijk maar rijkelijk marmer, graniet, echt hout. Toch mogen die materialen niet overheersen maar worden ze als fijne, geraffineerde touch aangebracht in nieuwe installaties. Het huiskamergevoel, het gevoel van thuiskomen bij de kapper is nieuw. Strak maar warm is de leuze! Ook voor ons is dat veel aangenamer om zo’n salon in te richten. Glas, inox, ijzer maken plaats voor hout, zowel warm, exotisch hout (mahonie bijvoorbeeld) als ook (nagemaakt) drijfhout of verweerd hout. Het idee achter die laatste houtsoort is de recuperatie van oud hout uit verweerde woningen. In Azië gebeurt dat ook met oud teak… Heel mooi is de combinatie van bijvoorbeeld mahonie met marmer. Een tablet in Carrara marmer geeft een kapsalon bijvoorbeeld een uniek cachet. In een van de kapsalons hebben we zelfs een open haard geïnstalleerd in de wasruimte om het gevoel van comfort en warmte te verhogen! De klant voelt zich onmiddellijk thuis maar het is ook heel aangenaam voor de mensen die in het kapsalon werken. Een ander aspect van de “nieuwe warmte” is dat het warm mag zijn, maar dat er niet teveel “tralala” aan verbonden mag worden, dus geen barokke krullen meer of weelderige golvende lijnen…”

Handig en onzichtbaar

“Maar ook de praktische kant van het kapsalon wordt niet verwaarloosd, er wordt steeds nagedacht over handige accenten voor de kapper om hem of haar lichamelijk zoveel mogelijk te ontlasten. Want ergonomie wordt bij nieuwe installaties steeds belangrijker. Ook het uitzicht van het kapsalon moet tiptop in orde zijn: er mogen geen producten of drogers meer rondslingeren, die worden onzichtbaar weggestopt. Een van onze nieuwigheden zijn voor de klant onzichtbare kastjes die achter de spiegel worden weggestopt en waarin producten en materiaal een plaatsje vinden. Dat zijn de zogenaamde smartlades die heel gemakkelijk opengaan als je erop duwt. Om zoveel mogelijk een strakke lijn te krijgen, worden stopcontacten ook onzichtbaar weggewerkt in de tabletten. Nog een ander accent: een verzonken lade in een deel van het werkblad waarin de producten onzichtbaar kunnen worden gerangschikt: heel praktisch en handig. Ook aan het onderhoud wordt gedacht: laminaat is vandaag bijvoorbeeld in een eindeloze hoeveelheid kleuren en structuren te verkrijgen. Dat is gemakkelijk, slijtvast en snel te onderhouden. We hebben door ervaring immers geleerd dat niet alle materialen in het kapsalon gebruikt kunnen worden. Zo weten we dat haarlak niet alleen op het kapsel maar ook op het tablet, de spiegel en de stoelen terecht komt. Dat is een plakkerige stof die zich gemakkelijk aan allerlei oppervlaktes hecht en daar plakken de afgeknipte haartjes dan in…

Heel grote foto’s (van sterren van het witte doek bijvoorbeeld) zijn momenteel minder populair, wel zien we heel grote foto’s van steden of natuurscènes aan de wand die de ruimte optisch kunnen vergroten. In een van de salons waar we een nieuwe installatie geplaatst hebben, hebben we bijvoorbeeld een opgeblazen foto van een brug met omgeving gebruikt. Het is niet de bedoeling dat één zo’n beeld alle aandacht naar zich toetrekt en op die manier het salon gaat overheersen natuurlijk. Anders verdwijnt het meubilair in het niet.

Heel belangrijk is het gebruik van licht en verlichting: vandaag gebruiken we bijna overal led verlichting, wit of gekleurd. Dat is economischer, ecologischer en het genereert minder warmte. Heel af en toe plaatsen we nog neon maar het ledgebeuren overheerst. Bovendien kunnen we de leds volledig op maat maken en kunnen ze voor subtiele kleuraccenten zorgen.

Nog in het kader van het huiskameridee gaan kapsalons steeds vaker weg van het idee dat de tabletten en kaptafels tegen de muur moeten staan. Steeds vaker worden ze in het midden van de ruimte gegroepeerd: er wordt centraal gewerkt met een soort van eiland. De spiegels staan op tafel of – nog een nieuwigheid – hangen zwevend aan het plafond zodat eronder ook goed schoongemaakt kan worden – en de klanten zitten tegenover elkaar en naast elkaar waardoor ze desgewenst een praatje kunnen maken. Dat stimuleert het sociaal contact en je kunt meer kapplaatsen zetten op een beperkte ruimte. Bovendien krijg je op die manier een mooie circulatie rondom het eiland. Sommige kapsalons installeren zelfs een centrale tafel met tijdschriften in de ontvangstruimte. Of de ontvangstruimte wordt omgetoverd tot een echte loungeruimte waar je op je gemak op je beurt kunt wachten.”

Ergonomie primeert!

Er gaat steeds meer aandacht naar de ergonomische aspecten van het kappersvak. AQ: “Zo zijn de wastafels vandaag volledig verstelbaar. Niet alleen voor het comfort van de klant, maar vooral voor die van de kapper. Er zijn immers kappers van 1.89 m en kappers van 1.51 m… en dat maakt een groot verschil voor het werkcomfort achter de wastafel. Met een eenvoudige druk op de knop wordt de stoel en/of de wasbak hoger of lager gezet voor de juiste werkhoogte. In Nederland en Frankrijk zal het verplicht worden om minstens 1 verstelbare wasbak in het kapsalon te hebben. Dit wordt in Nederland geregeld door de zogenaamde Arbo wetgeving maar in België bestaat dit nog niet. Een andere uitdaging voor ons is akoestiek en geluid. Want haardrogers en andere toestellen veroorzaken veel lawaai zodat klanten geen gesprekken meer kunnen voeren. Bovendien is dat aanhoudende lawaai op de lange duur schadelijk voor het gehoor. Snoerloze, lichtere en geruisloze haardrogers zijn een must voor de toekomst, ook om een typische kapperskwaal te voorkomen: slijtage aan het schoudergewricht! Heel belangrijk als preventie : eenmaal de slijtage een feit is, is die onomkeerbaar. Er is bij de kapper heel veel aandacht voor de schoonheid van het interieur maar er zou veel meer aandacht moeten gaan naar ergonomie. Verder wordt ook meer geïnvesteerd in afzuiging en ventilatie om stof, lak en andere stoffen zo snel mogelijk te neutraliseren. Want er komt maar een klein deel van de lak op het haar maar de rest vliegt rond! En we maken van het kleurgebeuren een aparte ruimte om de stoffen zoveel mogelijk in te perken. Een ander aspect is dat de massagestoelen niet meer zo hot zijn. Ten eerste omdat een massage met de handen altijd beter is en ten tweede omdat die stoelen snel defect kunnen raken.”

Wat is het grootste probleem bij een nieuwe installatie?

Elk bedrijf dat kapsalons nieuw inricht, krijgt te maken met praktische problemen. Wat is het grootste probleem bij de transformatie van een kapsalon? Alain: “De grootste problemen zijn altijd een planning probleem. Als de ruwbouw af is, komen wij. Maar als de ruwbouw té laat af is, als er fouten zijn gemaakt, moeten wij dat oplossen en dat is niet gemakkelijk, dat vraagt een heel grote souplesse en veel aanpassingsvermogen en creativiteit, schuiven met mensen… Bij een nieuwe installatie komen immers heel wat verschillende disciplines kijken: elektriciteit, sanitair, interieurbouw, kastenbouw, enz. Bovendien zien we in “de bouw” steeds meer buitenlandse werknemers waardoor er een groot communicatieprobleem ontstaat omdat mensen elkaar vaak niet verstaan doordat niet iedereen Engels of Frans spreekt… Ook hebben we soms problemen met architecten die onrealistische dingen ontwerpen of verlangen, of slechte planningen maken. Het is daarom heel belangrijk om bij elk project één centraal aanspreekpunt te hebben, één persoon die de hele coördinatie in handen heeft en die van alles op de hoogte is. Een heel stressvolle job, maar de enige manier om alles te laten draaien…”

Alleen kapsalon?

Enkele jaren geleden wilde de kapper over de grenzen van zijn vakgebied kijken door ook andere diensten aan te bieden zoals een nagelstudio, een wellnessruimte, een bruincentrum… AQ: “Die trend is voorbij… de kapper beseft beter dan ooit waar zijn sterkte ligt en concentreert zich daarop. Niet alle kapsalons zijn even groot, en nevenactiviteiten nemen uiteindelijk toch wel wat plaats in en als ze niet rendabel zijn, kosten ze de kapper alleen geld. Het idee van de one-stop-shopping is uit…”

Het nieuwe meubilair

Het ritme waarop de kapper zijn salon vernieuwt, is verschoven. Van acht à negen jaar vroeger tot tien à twaalf jaar nu. Volledig nieuwe salons worden steeds zeldzamer, het gaat meestal om de verbouwing van een bestaand salon. Dat heeft er ook mee te maken dat door de bankcrisis banken veel minder snel geneigd zijn om een lening toe te staan maar ook met het feit dat de kapper voorzichtiger is geworden. Een prima manier om af en toe vernieuwing te brengen in het salon zonder ingrijpende veranderingen is het wisselen van het meubilair. Wat zijn de laatste meubilairtrends? AQ: “De dierenprints zijn niet meer zo populair, ze worden discreter met een minder genuanceerde tekening. We zien wel in de bekleding van stoelen meer prints met een houtnerf in de kleuren bruin, taupe en beige. Het wordt allemaal wat rustiger, egaler en discreter… Voor de meubels zien we veel geceruseerd hout.” Dat is hout dat een speciale behandeling heeft ondergaan. De techniek wordt vooral toegepast op hout met grote, open poriën en zachte nerven zoals bijvoorbeeld eik, olm, es en kastanje. De ceruseermethode is eenvoudig maar het resultaat oogt heel mooi. Het hout wordt geborsteld en ingesmeerd met een speciale verf die de nerfstructuur heel mooi accentueert. En die verf (eigenlijk een soort pasta) is verkrijgbaar in verschillende kleuren zodat meubels die deze techniek ondergaan hebben, mooi aangepast kunnen worden aan de kleuren van het kapsalon interieur. Bovendien past deze nieuwe trend mooi bij het verweerde hout thema…

AQ: “Een andere trend is de kleur goud en koper. Een thema dat al eerder aan de orde is geweest maar nooit echt doorgebroken is. Daar komt nu verandering in: materialen in koper, brons en goudkleur zijn hot. De metaalmaterialen worden ruw geborsteld of geschuurd en daarmee kun je prachtige accenten in het salon aanbrengen. Heel nieuw is de kleur canon fusil die ook al bestaat in muurverf. Wat is het? Het is de typische kleur van een geweerloop, een staalachtig donkerblauw dat soms verkregen wordt door het laten oxideren van een nikkel laag. Voor een exclusief design accent in het salon!”

Samenwerking troef

De persoonlijkheid van de kapper bepaalt in de eerste plaats waar hij of zij naar toe wil met een nieuwe installatie. AQ: “Je moet met de kapper op dezelfde golflengte zitten, begrijpen waar hij of zij met het nieuwe kapsalon naar toe wil. Het is een kwestie van vertrouwen, van samen zoeken. De kapper heeft van bij het begin een idee en daar spelen wij op in. Als het salon dan uiteindelijk is opgeleverd en alles staat te blinken en te stralen en de kapper is in de wolken, dat geeft zoveel voldoening en een positieve vibe, daar doen we het voor. Als je niet met passie kunt werken, hou je dit niet vol…” Gelukkig beseffen steeds meer kappers dat het uitzicht van je kapsalon het eerste is wat je aantrekt bij een kapper (net als bij een restaurant), na die eerste indruk moet de kapper het met zijn vakkennis natuurlijk nog wel waar maken…

Werken in een container

Ann Liekens: “Als je alles wilt veranderen, moet je grondig te werk gaan, maar ik moest intussen natuurlijk wel verder kunnen werken. Interlook heeft op maandag een kapperscontainer gezet, die aangesloten, en ik ben daar beginnen werken. Het was april en ’s morgens was het weleens koud maar eigenlijk vonden de klanten die container weleens leuk… Intussen gingen de werken gewoon verder zonder dat ik daar last van had en alles was perfect op tijd klaar. Natuurlijk zijn er tijdens de werken enkele tijdelijke ongemakken opgedoken die meteen zijn opgelost. Zo hebben we de waterleiding anders moeten leggen, via de kruipruimte, anders had ik mettertijd problemen gekregen met de afvoer… Om de prijs te drukken dachten we eerst alles zelf uit te breken maar uiteindelijk hebben we het risico niet genomen: stel dat je iets beschadigt aan de buizen ofzo…

Wat budget betreft: ik had geen vastomlijnd bedrag in mijn hoofd, ik wilde gewoon mijn droom realiseren maar tijdens het proces schrik je toch van wat alles kost… het is altijd meer dan je denkt…Zo heb ik uiteindelijk de airco geschrapt, ten eerste omdat er té weinig ruimte was en ook vanwege het budget. Maar dankzij deze veranderingen kijk ik uit naar jaren van nieuw werkplezier!”

In de praktijk

Haarmode Ann in Duffel vatte dit jaar het plan op om haar salon ingrijpend te veranderen. Ann Liekens: “Ik ben nu 43 en het was twaalf jaar geleden dat ik hier met mijn salon gestart ben. En ik had zoiets van: als ik wil veranderen, moet ik het nu doen en niet over 10 jaar… De inrichting was niet echt versleten maar ik was het beu. Twaalf jaar geleden heb ik het salon ook met Interlook ingericht en daar was ik zo tevreden over, dat ik met mijn plannen onmiddellijk naar hen ben gestapt. Ik wilde mijn droom realiseren met mooiere materialen en ik wilde alles strakker en meer ruimte. De metamorfose is compleet en het is nu veel handiger om te werken, ook qua ergonomie. Niet teveel hoekjes en kantjes, gemakkelijk om te onderhouden en het oogt ook veel rustiger. Voor de verbouwingen stond de toog centraal in het midden en die hebben we naar de zijkant gebracht. Tenslotte is een toog alleen om te betalen, meer niet. Ik heb de toonbank laten voorzien van een plankje waar dames hun handtas op kunnen zetten. Vroeger zetten de klanten hun handtas vaak op de toog en daar plakten dan haartjes onderaan die op de toonbank bleven liggen… Je moet aan alle details denken als je een nieuwe inrichting wilt!

Wat hebben we nog veranderd? Vroeger lag hier een donkere vloer waar je alle vuil op zag, nu zijn het volkeramische tegels in parketimitatie, licht en fris en je ziet er niets op. En doordat de tegels dwars gelegd zijn, geeft dat extra ruimte. Interlook heeft voor veel raffinement gezorgd: het ziet er eenvoudig uit maar over elk detail is nagedacht. Zo wordt de naam van het kapsalon op het raam in de spiegels weerkaatst maar ook dan perfect leesbaar. Geen enkele klant heeft tot nu toe gezegd dat het vroeger beter was en ik was heel blij met die positieve feedback. Omdat het hier nu zoveel rustiger is om te werken, heb ik met opzet ook geen klok meer gehangen. Ik werk uitsluitend op afspraak en heb twee wasplaatsen en drie kapstoelen en kleine zetel als wachtplaats. Dit is een familiesalon voor mannen, vrouwen en kinderen: iedereen moet zich hier op zijn gemak voelen. En ik ervaar nu, dat dat nog beter gaat als alles zen is! Alles is nu één grote, open ruimte en dat maakt, dat je met de klanten kunt blijven praten, ook als die in de wachtzetel zitten. In deze tijd waarin niemand meer tijd heeft om met elkaar te praten, blijft naar de kapper gaan een belangrijk sociaal gebeuren, dat wordt vaak onderschat!

Maar ik heb ook naar het gemak van onderhoud gekeken: naar de kwaliteit van de tegels maar ook naar de hangende kastjes zodat je eronder gemakkelijk schoon kunt maken. Achter de spiegels bevindt zich witte led verlichting, dat zowel economisch en ergonomisch is… Ook de weggewerkte kapstok is met ledverlichting uitgerust.

Omdat het rustiger moest ogen, wilde ik geen standjes en niches meer met producten. Ik ben geen pusher om iets te verkopen, maar als de producten er duidelijk zichtbaar staan, komen de klanten het vanzelf wel vragen. Daarom heb ik gekozen voor één rechte verkoopwand met verlichte planken langs de muur. De muren zijn bekleed met stofbehang van Flamant in een rustige, neutrale kleur, de plinten zijn in hetzelfde materiaal als de vloer. Aan de muur hebben we een wandkaart paneel gehangen, daar zijn we zelf naar op zoek gegaan. Voor de stoelen koos ik zwart in contrast met de neutrale beige tinten van de rest van de inrichting.

Pin It on Pinterest