Apasionada Isabelle

Savagan Oostduinkerke viert op 26 mei zijn 10de verjaardag. Reden voor een bezoek aan dit kustdorp. Hier geen gebrek aan kappers maar de klanten van Isabelle Verlodt volgden haar al die jaren naar hier. Isabelle, Jean-Luc en haar voltallige team zetten in Oostduinkerke een uniek concept neer waar een ‘total make-over’ geen loze belofte is.’.

Ook al sta je buiten het salon, de ramen tot op de grond, verhinderen alle drempelvrees. Zwart, wit domineren met enkele warme houttoetsen. Rechts een kleine zitbank, een ronde kaptafel met spiegels, links zetels langs de muur met grote spiegels, de kassa zit verwerkt in de wandkast links. Een houten trap leidt ons naar boven waar 4 was units opgesteld staan. Hier kunnen we rustig televisie kijken. Over het hele salon verspreid hangen enkele, eerder discrete maar altijd gave Sassoon beelden. We nemen met Isabelle heel even de tijd voor een kop koffie aan de bar. Deze bezige bij is een ‘apasionada’ houdt van haar vak, dat ze niet eens als werk bekijkt maar als één groot genoegen sinds ze de kappersschool in Ieper verliet.

Hoe en wanneer heb je die keuze gemaakt? Kom je uit een kappersomgeving?
Isabelle V.: “Helemaal niet. Ik wist altijd al dat ik iets creatiefs wou doen, iets met mooie materialen, iets met mijn handen, zodat ik eerst op snit en naad terecht kwam in Veurne. Ik dacht aan mode ontwerpen. Maar ik kan niet tekenen en al snel verveelde ik me daar ongemakkelijk, op een dood spoor. Een van mijn leraren zette me aan het denken zodat ik in de kappersschool terecht kwam en ik wist meteen dat ik juist zat. Met een haardos kan je heel creatief zijn en daar geraak ik niet op uitgekeken. Al meteen mocht ik tijdens de weekends aan de slag in een kapsalon in Koksijde. Vervolgens heb ik daar veel geleerd en een tijd gewerkt en op mijn 23ste opende ik mijn salon in Veurne. Daarnaast ben ik altijd kleren blijven maken, mijn kinderen heb ik altijd zelf gekleed. Mijn fascinatie voor mode is nog steeds groot, en er komt binnenkort een pop-up winkel met de stukken van NÜ een zeer interessante collectie uit Denemarken. Ik heb geen tijd genoeg om daar volledig in op te gaan, dus werk ik hiervoor samen met een aantal mensen die op eenzelfde golflengte zitten.”

Zagen een salon en de klanten er tien jaar geleden hier aan de kust anders uit dan elders in het land en dan vandaag?
Isabelle V.: “Ik heb gedurende de jaren die aan de opening van dit salon vooraf gingen, heel veel cursussen gevolgd. In mijn eerste zaak werkte ik samen met drie medewerkers en wij bedienden wat toen de ‘wekelijkse’ klant, net als overal in het land. Die wou van ons weten wat trendy was en daar speelden wij dus op in. Dat is vandaag helemaal anders. Er zijn geen trends meer, er zijn individuele, persoonlijke stijlen. De ene klant voelt zich goed in het eerder ‘klassieke’ register, de andere in een meer ‘edgy’ of meer rock ’n roll stijl. Hier wordt niet langer naar boekjes gevraagd of gekeken voor inspiratie. De bestaande klanten vertrouwen ons en voor nieuwe klanten nemen we de tijd voor een ‘consultatie’, om goed te doorgronden waar zij/hij precies naar verlangt. Wij blijven ons informeren naar wat er op de internationale podia leeft en verwerken dat om elke klant ‘zijn’ stijl te bieden, waar hij/zij zich het best mee voelt en het mooist. Want daar draait het zelfvertrouwen van een individu om”.

Op dat moment stapt er een dame naar Isabelle om haar te groeten, ze straalt. Korte, zwarte zeer gestileerde bob met lange bles. En Isabelle toont me op haar tablet hoe zij er voordien uitzag. De dame lijkt een ander mens.

Even terug naar toen, u ontmoette Jean-Luc en uw perceptie op coiffure is veranderd?
Isabelle V.: “We hebben elkaar tijdens een cursus ontmoet, en ja, ik benader haar en knippen toch wel op een heel andere manier, meer als maatwerk. Het belang van een grondige consultatie en zelfs van een volledig make-over is groot zowel voor de klant als voor de kapper. Het schenkt ook bijzonder veel voldoening wanneer een groep jonge meiden samen met mij op zoek gaan naar wat zij precies willen uitstralen en we daar dan ook in slagen. Het is hard maar dankbaar werken op die manier. En altijd met een lach, een toets make-up en een glaasje. Al die kleine dingen die het nog aangenamer maken”.

 

Waar haalt u uw inspiratie om de klanten te blijven boeien?
Isabelle V. “Het straatbeeld blijft uiteraard belangrijk, vooral van wat we in London zien, want wij blijven cursus volgen. En nu Jean-Luc Sassoon vertegenwoordigt, leidt hij de mensen ook op en wij hier met de producten werken, kunnen we nog veel meer types klanten bedienen. Sassoon en Tigi vullen elkaar perfect aan, die spreken niet dezelfde klanten aan. Ik heb veel klanten die bij TIGI blijven, maar Sassoon – trouwens ook meteen veel duurder – dient een andere klant. En het heeft niets met leeftijd te maken. Ik zal Tigi ook altijd dankbaar blijven, want hiermee heb ik mijn reputatie opgebouwd en blijft inspireren”.

Wat doet u met de jeugd die altijd lang haar wil zonder structuur of snit?
Isabelle V.: “Ja, het vraagt heel wat inspanningen om ze te motiveren iets te veranderen, maar het lukt wel door ze te tonen dat lang haar prima is als het er verzorgd uitziet. Ik wil hen aantonen dat ze zich uit dat typische, Belgische nuance 7 moeten onderscheiden door bijvoorbeeld met kleur te werken. Met amber of rood kan ik schitterende accenten leggen en toch een snit aanbevelen, leren opsteken bijvoorbeeld”.

En wanneer u niet met uw vak bezig bent, wat doet u dan?
Isabelle V.: “Sporten als ik tijd heb, zoals fietsen bijvoorbeeld. Deze zomer beklim ik weer de Mont Ventoux voor het goede doel. Maar ik ben zo graag met mijn vak bezig dat dat op zich meer dan genoeg zuurstof biedt om nog creatiever te zijn”.

Apasionada Isabelle
Albert I laan 49
B-8670 Oostduinkerke
T. +32 58 51 22 09

Foto: © Stefaan Vanfleteren

 

Pin It on Pinterest