‘Greenery’ mag dan wel de Pantone-kleur van het jaar zijn, de vraag blijft of de Belgische klant wel klaar is voor dat soort felle (regenboog)kleuren in zijn haar? In elk geval is haarkleur met de veelheid aan trends die op de markt opduiken, een fantastisch middel om uiting te geven aan je persoonlijkheid.

« Dit jaar kan elke vrouw ‘trendy’ zijn”, zo vertelt Aline Metzmacher, commercieel- en marketingdirectrice bij In’Hair, over de haarkleurtrends. “Want hoewel de metallic, poedertinten en ombrés de markt domineerden, kunnen we niet buiten de terugkeer van flamboyant koper alsook blondtinten. Deze laatste maken uiteindelijk nog altijd een groot deel van de markt uit. Dit jaar, 2017, maakt werkelijk het verschil. Ik hou van het feit dat elke vrouw zichelf kan blijven en tegelijkertijd trendy kan zijn! Hetzelfde geldt trouwens voor het mannelijke publiek: gekleurd haar, grijze of grijzende slapen, ook vandaag de dag hebben mannen de keuze.”

“Naast de blonde tinten in al hun pracht van koud over neutraal blond tot warm en koud beige treffen we dit seizoen ook veel pasteltinten aan maar dan in de vorm van subtiele accenttinten”, vertelt Ana Pavlic, Educator bij Keune Haircosmetics. “Ik denk dat de Belgische markt – of het nu de stad of de dorpskern betreft – nog niet klaar is voor regenboogkleuren in al hun splendeur. De kapper is er zelf nog niet echt mee vertrouwd en zal dit soort tinten daarom niet actief aan de klant gaan voorstellen. Bovendien is het ook enorm complex om dit soort kleuren mooi te houden. Pasteltinten zijn dan eenvoudiger te bekomen en te bewerken. Bovendien zijn ze makkelijker in onderhoud en evolueren ze mooi doorheen de weken. Een kleurdienst die dus makkelijker te implementeren is en meer in lijn is met de huidige modetrends. Verder merken we ook de opkomst van minerale kleuren die ons dichter bij de aarde brengen.”

“Blorange is een trend die we voortdurend zien opduiken bij de tendensen”, zo vertelt Wendy Buijnsters, Education Consultant Project Owner Color bij Coty Professional Beauty. “In navolging van de metallic en zilvertinten die deze zomer nog de toon zetten, zullen we deze herfst/winter verder op deze metallic kleuren inspelen. Kleurconditioners zijn tegenwoordig trouwens ook beschikbaar in allerlei tinten om de kleur goed te kunnen onderhouden.”

Ook Natasja Keijzer, Creative Director KIS, is deze mening toegedaan: “Balayagetechnieken maken nog steeds een groot deel uit van de kleurbehandelingen maar dan nu in vernieuwd vorm en ingekleurd met een metallic tint, een pasteltint of juist een intensieve kleur met directe kleurpigmenten. Vooral Blorange en mauvetinten zijn kleurnuances die de trends uitmaken.”

“Ik merk op de catwalks steeds meer aandacht voor alle vormen van kleur: neutrale en assige tinten, blond maar ook meer felle en expressieve kleuren”, vertelt Sevda Durukan, Joico European Color Design Team member bij Joico en eigenares van The Studio By Sevda in Heusden. “Vroeger was er steeds een bepaalde kleur in de mode maar tegenwoordig is dat eigenlijk niet meer het geval. Nu gaat de aandacht vooral naar de technieken die worden gebruikt voor het aanbrengen van kleur. Denk bijvoorbeeld aan balayages, ombrés, …”

Bart Dewandeleer, Marketing Manager Redken : Bij Redken draait het voor deze F/W2017 collectie rond ‘Smokey Ombré’. Smokey eyes zijn ‘s werelds meest glamoureuze en tijdloze make-uplook en ook ombré blijft de meest gevraagde haarkleurtrend. Wij hebben deze twee iconische looks samengebracht om een volledig nieuwe, personaliseerbare haarkleurtechniek te creëren. De ‘New Smokey Ombré’ combineert haarkleuren van wereldberoemde haarkleurist en Redken Global Color Creative Director Josh Wood met de make-up van de wereldberoemde make-up artist Aaron de Mey. Bij Smokey Ombré wordt haarkleur als make-up beschouwd. Net als contouring, shadowing of strobing is het een manier om licht en schaduw toe te voegen, waardoor elk kapsel er geweldig kan uitzien. De New Smokey Ombré-campagne stelt drie exclusieve haarkleur en make-uplooks voor die laten zien hoe veelzijdig deze trend kan zijn. Probeer een zachte en natuurlijke look, ga voor een chique en smeulende kleur of probeer een dramatische popkleur… de look is telkens rokerig, sexy en diffuus… net als smokey eyes. Redken-stylisten kunnen de look creëren door middel van Redken haircolor en de Blur Brush, een op make-up geïnspireerd mengpenseel waarmee je kan blenden, vervagen en diffuseren om het perfecte, smokey ombré-effect op maat te creëren.”

Hoe kunnen kappers volgens jou de trend van regenboog/pastelkleuren bij hun klanten aan de man/vrouw brengen?

“Op exact dezelfde manier dat de kapper zijn klanten kan overtuigen om professionele producten aan te kopen met andere woorden eenvoudigweg door te communiceren met de klant, hem te adviseren en in het bijzonder uit te leggen dat deze regenboogkleuren verschillende intensiteiten behelzen”, vertelt Aline Metzmacher. “Een vrouw die omwille van haar beroep beter geen intens roze kiest, kan het zich wel permitteren om voor een poederroze blond te opteren. Alles draait erom kleur, kapsel en producten te kiezen in functie van de stijl van de klant en zijn levensstijl.”

“Het dient toch gezegd dat regenboogkleuren voor een kleinere doelgroep klanten zijn bestemd die zich toch vooral in de steden concentreren”, vertelt Natasja Keijzer. “Regenboogkleuren zijn immers intensief en behoorlijk zichtbaar. Mijn advies luidt om de regenboogkleuring in te zetten met pastelkleuren zodat de kleuring voor een breder publiek draagbaar is.”

“De regenboog/pastelkleuren zijn doorgaans geen permanente kleuringen waardoor je ze fashionable kan dragen”, vertelt Wendy Buijnsters. “Als kapper focus je best op klanten met witte of blonde ondergrond of de jongere doelgroep om deze kleuren aan de man te brengen. Deze laatste groep is ook bijzonder trendgevoelig en wil met het oog op festivals of feestjes niet echt vast zitten aan een welbepaalde kleur.”

“Ik zou zeggen ‘Walk what you talk!’”, zo vertelt Pascal Spooren, Academy & Field Coordinator Goldwell, “als je als stylist of als team klanten wil werven voor pasteltinten, dan zal je zelf of als team hier ook mee moeten uitpakken. Een consument wordt geprikkeld en komt op ideeën door creativiteit te zien. Als je als team allemaal met dezelfde kleur in het kapsalon rondhuppelt, mag je van je klant niet zomaar verwachten dat hij uit zichzelf naar een pasteltint gaat vragen. Communicatie van stylist naar klant is ontzettend belangrijk. De trends van nu zoals pastels verdienen trouwens ook extra aandacht naar thuisverzorging toe.”
Caroline Prost, Marketing Manager L’Oréal Professionnel: “Voor kappers is dit een nieuwe dienst die hen in staat stelt om een geheel nieuw cliënteel aan te spreken. Het is een trend die alle generaties aanspreekt en varieert van gedurfde looks tot subtiele mèchen. Tientallen nieuwe kleuren – van pasteltinten tot zeer felle kleuren – overspoelden de afgelopen maanden de sociale netwerken! Het is overduidelijk modieuze meisjes willen leuke kleuren om hun stijl te upgraden, hun schoonheid in de verf te zetten of zich te onderscheiden van de rest… Voor een perfect resultaat op maat, introduceerde L’Oréal Professionnel ‘#ColorfulHair’, een nieuwe professioneel gamma gewijd aan deze vraag naar kleur. Op het programma: zeven felle kleuren en één lichte, die naargelang de dosage door de professionele kapper het blauw van Yves Klein kan transformeren in een zwembadblauw. Zo kan de colorist kleuren realiseren helemaal aangepast aan de wensen van de klant. Dit is ook het geval voor Redken, met zijn nieuwe kleurengamma City Beats, een lijn van zeven vibrerende tinten met urban inspiratie. Elke tint vervaagt gelijkmatig en progressief. Met andere woorden zowel de heldere als pasteltinten verdwijnen zonder uitgroei. De zure, verzorgende formule met Shades EQ-technologie houdt het haar gezond en in conditie, de pH-Bonder houdt het haar voor het verhelderen intact.”

“Door kleur op de juiste manier aan te brengen, kunnen fellere kleuren voor iedereen draagbaar worden”, vertelt Sevda Durukan. “Zelf vind ik uitdaging in het creëren van draagbare creatieve kleurcreaties. Dat is ook steeds weer het uitgangspunt in mijn collecties. Met dit soort looks laat ik ook aan salonklanten zien dat fellere kleuren niet eng hoeven te zijn. Recent heb ik bijvoorbeeld één van mijn salonklanten – een chique dame met een strakke, zwarte bob – blij gemaakt door met een felle kleur schaduwen in haar haar aan te brengen. Ze vond het fantastisch en had nooit verwacht dat dit mogelijk zou zijn met een felle kleur! Het is heel belangrijk om goed te kijken naar wat past bij de snit en de persoonlijkheid van de klant.”

Vind je dat de Belgische markt klaar is voor de kleuren van de regenboog, en zo ja merk je een onderscheid tussen de grootsteden en de dorpen?

Aline Metzmacher: “De Belgische klant is helemaal niet bang van nieuwigheden. Sterker nog, hij is zelfs bereid nieuwe trends te introduceren. Daar getuigen trouwens alle grote Belgische ontwerpers en stylisten van, alsook de talrijke jonge bloggers die elke dag weer op sociale media opduiken en de gepassioneerden in de kapperswereld die voortdurend nieuwe opleidingen volgen om zo hun klanten de allernieuwste creaties te kunnen bieden! Redelijk paradoxaal merk ik dat klanten en kappers in sommige kleine steden net zo veel durven als in grote steden. We stellen eerder verschillen vast in bepaalde regio’s die uiteindelijk niets te maken hebben met de grootte van de stad.”

Pascal Spooren: “België is zeker klaar voor dit soort nuances. Via social mediakanalen zoals Facebook, Instagram, Youtube, Google en Pinterest zijn alle uithoeken van de wereld vandaag de dag met mekaar verbonden. Wat men in de steden vindt, kan men dus ook in de dorpen terugvinden. Alles vangt aan bij het kapsalon en het team. Laat zien wat er in de wereld gebeurt en speel in op behoeften. Inspireer je klant en laat zien dat jij als stylist op de hoogte bent van de (inter)nationale trends.”

Welke zijn volgens jou andere nieuwe trends inzake haarkleurproducten bv geuren, nieuwe verpakkingen, etc?

“In wezen merken we dat veel merken streven naar zuiverheid en eenvoud die professionaliteit weerspiegelen”, vertelt Ana Pavlic. “Klanten zijn vandaag de dag gevoelig voor de esthetiek van de verpakking omdat het decoratieve aspect en het mooi maken van de badkamer een essentieel onderdeel is geworden van de badkamerbeleving. Verder merken we dat lichte en subtiele geuren, in overeenstemming met de natuur het goed doen.”

Aline Metzmacher: “Respect is doorgaans de slogan van alle producten: respect voor het milieu, de huid, de hoofdhuid, de kapper en natuurlijk ook de klant. Producten die deze basis van respect niet eren, zullen niet langer aan de eisen van de huidige of toekomstige markt voldoen. De kapper zoekt ook verder dan een trend van voorbijgaande aard. Ik ben ervan overtuigd dat hij een partnership zoekt dat hem in staat stelt om in alle veiligheid uitdrukking te geven aan zijn passie. De kapperswereld moet zich vandaag de dag meer dan ooit heroriënteren om zo weer zijn plaats van stek voor haarprofessionals in te nemen; uiteindelijk een door velen gegeerde plaats omdat het financieel zeer aantrekkelijk is. Trends vinden we vandaag de dag trouwens overal terug. Niet alleen in kapsalons; ook social media hebben het gegeven definitief veranderd. Klanten kennen de trends en hebben weet van nieuwe producten soms nog voor de kapper. De diagnose, het advies, de professionele toepassingen, … de expertise van de professionele kapper is zijn sterkte. In dat opzicht denk ik niet dat een nieuwe geur en een trendy verpakking echt belangrijk zijn. Goede producten, respectvol verdeeld via een betrouwbare partner en door een professionele kapper toegepast, dat is voor mij de trend die de haarmarkt tot bloei zal brengen.”

Natasja Keijzer: “De nieuwste trend draait rond de terugkeer van directe kleuringen, maar nu dan wel anders dan voorheen toen we alleen felle tinten konden creëren. KIS ontwikkelde bij de Keradirect ook een Clear waardoor nu ook pasteltinten gecreëerd kunnen worden.”

Wat is volgens u de beste innovatie onlangs op vlak van haarkleuringen?

Aline Metzmacher: “Onze nieuwe technologie ‘Voilà 3C Intense’ maakt het mogelijk om witte haren – zonder toevoeging van een natuurlijke tint aan de kleuring – voor de volle honderd procent te dekken en toch een helderder en intenser resultaat te bekomen. Deze innovatie is werkelijk revolutionair maar omdat ze niet ontsproten is aan de creativiteit of het labo van één van de grote merken wordt er nu eenmaal minder ‘buzz’ rond gemaakt. De formule is bovendien speciaal ontwikkeld om de hoofdhuid minder te irriteren.”

Natasja Keijzer: “Dat is zonder twijfel de ontwikkeling van producten als Color Guard van L’ANZA. Het Wash Shield van Color Guard bevat botanische lotus adaptogens om het haar waterbestendig te maken. Een superantioxidantenbeschermer en een UV-filter bieden daarnaast extra protectie tegen kleurvermindering. Hierdoor houdt de haarkleur tot 107 procent langer. Ook de L’ANZA Color Illuminator is een mooi voorbeeld van innovatie op het vlak van haarkleuringen. Met de Color Illuminator geef je saaie, verweerde haarkleuringen hun glans en vitaliteit terug. Dankzij minuscule prisma’s dringt het licht tot diep in het haar door, waardoor de kleurintensiteit duidelijk wordt versterkt en dit tot maar liefst 36 procent.”

“In ons kleurengamma zit reeds een exclusieve en state-of-the-art innovatie: Solamer beschermt de kleur tegen UV-stralen terwijl LP 300 de kleur stabiliseert”, vertelt Ana Pavlic. “Dankzij deze twee elementen gaan onze kleuringen vijftien procent langer mee dan kleuringen door concurrerende producten. Verder hebben we ook Cocamide MEA ontwikkeld voor een betere toepassing en een emulsie die geen vlekken op de huid maakt. Last but not least, bieden wij ook kleuren met minder PPD en ammoniak en als extraatje Bond Fusion, die de haarvezel bovendien tijdens de behandeling beschermt.”

Caroline Prost, Marketing Manager L’Oréal Professionnel: “De nieuwste innovatie is die van de ‘bonders’. Vorig jaar introduceerde L’Oréal Professionnel Smartbond, een additief dat de kapper in staat stelt om de haren een optimale bescherming van het haar te bieden en de haarvezel te bewaren in alle kleurdiensten, mèchen of ontkleuringen (INOA, Majirel, Dia en Blond Studio). Een ware revolutie in de kapperswereld.
“De meer natuurlijk uitziende transparante kleuringen zijn voor mij een ware troef, aldus Wendy Buijnsters. “Vooral omdat je er een uniek beeld mee op kleur kan creëren.”

Zijn er nog nieuwe ingrediënten, methodes geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat haarkleuringen lang houden, zo min mogelijk irriteren of het haar niet beschadigen?

Pascal Spooren: “Jazeker, onze Elumen technologie is synoniem met kleuren op basis van pure pigmenten die zonder oxidatie een lange houdbaarheid en ongekende mogelijkheden garanderen. Dit product wordt zelfs geadviseerd door dermatologen.”

Aline Metzmacher: “Naast Olaplex – een product dat meer dan 45 patenten heeft en hierdoor per definitie onkopieerbaar is, hebben de Intercosmo laboratoria niet alleen een kleuring ontwikkeld die haar en hoofdhuid respecteert maar ook producten – denk aan de Lenitive gel – die je kan gebruiken bij ultra-gevoelige klanten.”
Natasja Keijzer: “Iedereen die met kleur werkt, weet: een optimaal kleurresultaat vereist een optimale ondergrond. Een nagelstyliste begint altijd met een base-coat en een huisschilder zet alles eerst in de grondverf. En een kapper? Ook die bereidt het haar voor op de kleuring, voor een egaler oppervlak en een betere hechting van de kleur. Met de nieuwe Color Attach Step-1 van L’ANZA die de poreuze gedeeltes in het haar egaliseert, neemt het haar tot zelfs 48 procent meer kleur op! Met de nieuwe L’ANZA Color Attach Step-2 versterk je het haar en verzegel je bovendien de kleur, terwijl de glans maar liefst 148 procent meer reflectie krijgt!”

“Op vlak van methodes, zijn de zogenaamde plexen die gebruikt worden bij de haarkleurservices fel verbeterd”, vertelt Wendy Buijnsters. “Binnenkort lanceren wij Wellaplex, deze toevoeging aan de kleuringen gaat de haarkwaliteit van binnenuit nog beter bewaken.”

“Meer dan 83 procent van de Kérastase-klanten wereldwijd kleuren hun haren”, zo vertelt Nathalie Monsieur, Marketing Manager Kérastase & Shu Uemura Art of Hair. “Sommigen om hun grijze haren te dekken, anderen om jonger te lijken, nog anderen om zich een identiteit aan te meten of om de laatste trends te volgen. Ongeacht hun redenen, deze vrouwen hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: een diepe, rijke kleur, licht en glanzend én een sublieme haartextuur. Een haarkleuring vereist zorgvuldige zorg alsook professionele producten die de kleurintensiteit verlengen en de integriteit van de haarvezel behouden. Vrouwen willen zo lang mogelijk van het ‘eerste stadium’ van hun kleur genieten – deze ‘ideale’ periode waarop de kleur op haar hoogtepunt is, duurt ongeveer drie weken na het kleuren. Vrouwen zoeken producten die in staat zijn om hun kleur te doen herleven wanneer de glansperiode van de kleur haar einde bereikt. In 2017 verkent Kérastase nieuwe paden want het gamma Réflection werd niet alleen vernieuwd, het biedt voortaan ook nog meer personaliseringsmogelijkheden dankzij de Touches Chromatiques, een baanbrekende innovatie in kleurcorrectie. Deze eerste kleurcorrigerende ink-in-care productjes voor gekleurd haar zijn verkrijgbaar in vier verschillende tinten voor de ultieme personalisatie in kleurcorrectie voor zowel thuis als in het kapsalon. De Touches Chromatiques bevatten directe HI Chroma pigmenten voor een krachtige kleur die lang houdt. Deze pigmenten werden in het bijzonder gekozen omwille van hun grote affiniteit met gekleurd haar waardoor ze ervoor zorgen dat de intensiteit van de reflectie langer houdt.” Als beautyredacteur testten we dit product uit, met veel enthousiasme trouwens. Vier druppels van het product bij het haarmasker voegen, even mengen en over de haren verdelen. Even laten intrekken en nadien uitspoelen. Resultaat: de haren zijn even goed gevoed als anders maar onze haarkleur bleef er makkelijk een week langer mooi uitzien. ”Het exclusieve Chelatorencomplex dat zich in de producten van het Reflection Chromatique gamma bevindt (Bain – Soin – Fluide ) is opgebouwd uit chelatoren, dat zijn moleculen die zich als magneten aan partikels in het water hechten en zo waterdeeltjes en andere vervuilende stoffen met het uitspoelen van de haren mee afvloeien”, vertelt Nathalie Monsieur. “Ze kunnen zich zo niet aan de haarvezel hechten en hem dof maken. Hierdoor blijft de kleur langer mooi.” En zoeken we dat niet allemaal?

Pin It on Pinterest