kleuren : Van ver en dichtbij

Anya Loonen

Vrouwen kleuren hun haren steeds vroeger. En daar ze steeds verlangen naar wat ze niet hebben, speelt de kleurenmarkt daar handig op in. Er is niet toevallig steeds meer vraag naar blond! Groeiende megamarkten als India, Brazilië en China en de rassenmix waar ‘zwart’ domineert, zorgen ervoor dat de vraag naar mythisch blond blijft groeien. Technisch steeds meer mogelijkheden, dus worden alle kleurhoeken geëxploreerd.
ECHOS zoekt het ver en dicht bij ons, technisch en trends!

Comment se profile le marché européen de la coloration en 2013 ?

Hoe ziet de kleurmarkt in Europa er anno 2013 uit? 

Sinds de lancering van haarkleuring in 1907 door Eugène Schueller, waarmee hij de grondvesten van L’Oréal heeft gelegd, is er veel veranderd op technisch vlak. De haren kleuren wordt steeds minder schadelijk en in sommige gevallen bijna een verzorging, op voorwaarde natuurlijk dat het volledig volgens de regels van de kunst gebeurt. In de honderd jaar verschenen er tal van merken, een aantal bleven Wella, Schwarzkopf, Majirel, Redken, XP, Kadus, Indola, Davines, Eugène Perma, Kemon, TIGI, Wunderbar, … en andere verdwenen. 

Hoge concentraties, frequent en langdurig gebruik in combinatie met hard water en een te groot gebruik van detergenten (jongeren douchen ’s morgens, ’s avonds, wassen hun haren soms elke dag ..), zorgden op termijn voor irritaties en allergieën eerst bij kappers zelf, vervolgens bij de consument, zodat er heel consequent naar alternatieven werd gezocht. Dit zorgt er mede voor dat de kwaliteit van kleuringsproducten blijft stijgen: zachter voor het haar en voor het milieu en steeds performanter dankzij een ver gevorderde kennis in de diepte en verfijnde controle- en analysemethodes. Want een haarkleuringsproduct is en blijft een complexe chemische samenstelling waarbij elk bestanddeel, hoe laag de dosering ook, de volledige formule blijft beïnvloeden. Zo moet er zelfs bij het aanpassen van het parfum bijvoorbeeld, rekening gehouden worden met de invloed ervan op de pigmenten. En daar de Europese wetgeving steeds strenger wordt, de lijsten van verboden producten alsmaar langer, moet er constant gesleuteld worden. Een haarkleuringsgamma produceren is dus allesbehalve een makkelijke opdracht.

En toch komen er elk seizoen kleuren bij, is een kleurkeuze van 90 referenties binnen een gamma geen uitzondering, zodat het beheer van een gamma constant puzzelwerk inhoudt.

De consument is weliswaar kleurbewuster geworden, zijn kennis ervan beperkt, al blijven zijn verwachtingen verrassend constant. Voor de kapper een uitgelezen opportuniteit om in de toekomst verder uit te bouwen.

“Uit een grondige en recente enquête bij 165 kappers in de 5 ons omringende landen, hebben we 5 prioriteiten genoteerd,” stelt Emmanuelle Mather, Group Marketing Manager bij Pro-Duo. “Volledige grijsdekking, glans en verzorging, duurzaamheid van het resultaat, mogelijkheid tot creativiteit en de prijs moet in verhouding tot de kwaliteit staan. Wanneer deze voorwaarden niet zijn vervuld, is er geen interesse voor het product.”

Daarbij komt dat in tegenstelling tot de snit, waarbij de scheiding van Angelsaksische versus Romaanse cultuur zowat Noord/Zuid door Europa loopt, de scheiding voor kleur voorkeur veeleer een Oost/West gebeuren is.

Met andere woorden wil dit zeggen dat de verwachtingen van een Duitse en een Italiaanse klant heel anders zijn dan deze van een Franse en Britse. De eerste grote groep, en daar rekenen wij bijvoorbeeld ook Rusland en de Oostbloklanden bij, wil dat men ziet dat de haren gekleurd zijn wanneer ze het kapsalon verlaten. Terwijl de tweede groep, en dan betreft het landen als Frankrijk, Engeland, Nederland, Scandinavië, maar ook de Verenigde Staten, waar consumenten wensen dat de kleur van hun haar zo natuurlijk mogelijk oogt.

Het is dus interessant om bij de keuze van een merk duidelijk te weten wat uw klanten nu precies verwachten. Het laat ook toe om makkelijker over kleur te praten, over intensiteit, over diepte, … en dus zelf met de ster van Oswald in het achterhoofd en met het juiste product in de hand. Al zal deze scheiding in de toekomst waarschijnlijk eerder vervagen door het veelvuldige mixen van rassen en culturen. Het onderscheid kan een praktisch houvast om communicatie over kleur te vereenvoudigen.

Naast de permanente kleuring zijn er nog tal van andere producten die kleur aan het haar geven, zoals de shampoos of de semipermanente kleuringen, die tegenwoordig echter nog aan terrein verliezen.

“Terwijl de semi of demi permanente kleuringen aan terrein verliezen, verwerft de ammoniavrije, natuurlijke of groene kleuring zich langzaam maar zeker een plaats in het professionele kleurlandschap. Permanente kleuring wint ook nog steeds aan marktaandeel, omdat vrouwen steeds jonger de haren kleuren. Tegenwoordig kan je nog moeilijk jonge vrouwen vinden waarvan de haren niet zijn gekleurd!” stelt mevrouw Mather en concludeert, “En als we naar de toekomst kijken, zal in het kapsalon het belang van de nagels en de nagellak nog toenemen, terwijl valse wimpers zonder enige twijfel de volgende ‘must have’ zullen zijn”.

Het marktsegment van de natuurlijke haarkleuring vormt nog steeds een niche, maar groeit. Absolute voorloper in deze categorie is aveda, sinds jaren al voor bijna 96% op natuurlijke basis en waarbij men spreekt van haarkleurbehandeling. Full Spectrum werd ontwikkeld voor haarkleuring op maat op basis van planten en zonnebloem, jojoba en castorolie voor nog meer glans en houdbaarheid. En bij aveda werkt men wel met demi-permanente kleuring, voor 99% natuurlijk, veelal voor high lights en voor het opfrissen en verzorgen van de haarkleur en de haren.

Met de komst van Inoa in 2009 en nu met Inoa Ultra Blond, wint het segment ‘zonder ammonia’ nog meer aan belang! Een kleuring op basis van olie biedt het grote voordeel dat niet alleen de vervelende geur verdwijnt, maar ook de intensiteit van de pigmenten toeneemt evenals de glans. Als absolute bonus worden de haren nog sterker na enkele behandelingen. En aangezien we bij de aanvang stelden dat er wereldwijd steeds meer vraag is naar blond, is Inoa een ware zegen voor blonde lokken, omdat er schitterende lichte tinten kunnen worden bereikt zonder dat er telkens moet ontkleurd worden.

Vandaag stellen bijna alle merken een ammoniavrij alternatief voor: Schwarzkopf met Essensity, Wella met Color Touch, Goldwell met Elumen, CHI met ChIionic, Faylicious, Carin met Coloresse, Davines met Mask Light, … maar het blijft uitproberen want ze hebben allemaal verschillende eigenschappen. Sommige formules lijken veeleer op semi-permanente kleuringen dan permanente omdat ze na zoveel wasbeurten verdwijnen en dus geen uitgroei vertonen, maar dan wel veel minder scoren op grijsdekking!

Technisch

Academy-314 lanza

Op zoek naar informatie over de technische aspecten van kleur, komen we terecht aan de Belgische kust, bij Carin Haircosmetics en meer bepaald bij Mario Verhelst, hoofd van het labo.
Met Color Intensivo produceert Carin niet minder dan 1 miljoen tubes per jaar. Met een kleurkaart van 90 tinten, worden zowel de Arabische landen met hun voorkeur voor astinten, als de Europese markt met een duidelijke voorkeur voor blond, bediend. Van het totale aanbod is 10% voor België bestemd en de rest is voor export, op de eerste plaats naar de ons omringende landen. Daarnaast zijn ook o.a. Saoedi-Arabië, Israël, Polen, Zuid-Afrika vaste klant. Met 34 personeelsleden en 28 vertegenwoordigers op de baan, bevoorraden ze 40 landen van kleur vanuit een spitstechnologische productie eenheid en labo. “Wij produceren al jaren zelf kleuringsproducten en ontkleuringspoeder (afhankelijk van de kwaliteit van zuivere persulfaten) van voortreffelijke kwaliteit, hebben onze stapelruimtes, productie en stockage ook volgens veiligheid specificaties grondig aangepast. De Europese veiligheidsregels zijn zeer streng en wij werken graag op lange termijn.” Stelt Mario vast en vervolgt, “Wat het verbeteren van de kleuringsproducten zelf betreft, hebben wij een grote vooruitgang geboekt door arganolie toe te voegen. De beschadiging van het haar, vereist voor het inbrengen van de pigmenten, wordt hierdoor aanzienlijk ingedijkt. Maar bij Carin wordt zowel aan de bron als bij het gebruik veelvuldig getest. Wij nemen ook de tijd om samen met kappers aan nieuwe formules te sleutelen en uit te testen, gebruiksvriendelijkheid te verbeteren en we houden rekening met hun opmerkingen. Ik doe ook nooit toegevingen op kwaliteit, wat soms prijsconsequenties meebrengt. Maar op lange termijn keren tevreden klanten altijd terug. Coloresse, de ammoniavrije kleuring van Carin Haircosmetics is verantwoordelijk voor 15% van de kleurproductie. Wanneer men er op de juiste manier mee werkt, bereikt men mooie, natuurlijke resultaten.”

Trends

wee keer per jaar stellen de merken de nieuwste trends voor, kleuren die in contrast of in harmonie met de mode spelen. Het voorjaar liggen de accenten meestal op blond en het najaar op rode tinten. ‘An sich’ niets nieuws onder de regenboog. Wat wel telkens nieuw is, zijn de accenten, dit najaar duidelijk ‘metallic’ en de technieken die kappers van over de hele wereld aanreiken om de kapper én zijn klant in het salon te blijven boeien.

En de aangereikte technieken blijven evolueren, net als de producten. Afhankelijk van het merk ligt de creativiteit soms zeer hoog, zodat het kleurenpalet net als dat van een schilder moet worden gehanteerd. En daar geen enkele klant hetzelfde type haar, noch kleur, noch voorgeschiedenis heeft als een andere, is het constant zoeken! Er kan dus niets meer aan toeval worden overgelaten en elk merk biedt daar een eigen antwoord op. Talrijke workshops vertalen trends. Door het ontleden ervan kunnen elementen afzonderlijk toegepast worden zodat een zeer klassieke snit bijvoorbeeld een zeer hedendaagse kleurentoets krijgt.

George Schaeffer, CEO Aloxxi verwoordt het als volgt, “Ik zie een opportuniteit om de haarkleursector te verbeteren, dankzij onze nieuwe, innovatieve aanpak. Vrouwen weten alles over hun huid en de schoonheidsrituelen, maar niets of weinig over de kleur die hun kapper voor hun haar gebruikt. Ik ben van plan dat te veranderen, net zoals ik dat 30 jaar geleden gedaan heb met OPI en nagellak. We willen de professionele haarkleurbeleving voor vrouwen helemaal veranderen. Laat het een Blonde Bambino, Brunette for Casanova, Blush of Barolo zijn, Aloxxi geeft haren een persoonlijkheid en geeft vrouwen kennis over het product dat op hun haar wordt gebruikt. Het kan zijn dat jij een mix van drie bepaalde kleuren nodig hebt om een Georgio’s Folly te worden, en voor mij een mix van drie andere kleuren om ook een Georgio’s Folly te bereiken. Het resultaat, de kleurpersoonlijkheid zal deze zijn die het best bij onze identiteit aansluit. Onze kleurpersoonlijkheid is immers slechts het eindresultaat van een formule. De juiste kleurenmix kiezen om tot het juiste eindresultaat te komen, dat is de taak van de professionele kapper. Wij zijn er echt van overtuigd dat je enkel salonkwaliteit kan bereiken in het salon van een professionele kapper. We maken er ook een punt van om dit in onze communicatie duidelijk te maken.”

 
Kappers over kleur

schwarzkopf lorealpro

In de meeste kapsalons vormt kleur het centrum van het gebeuren, bij TIGI moet het spel tussen snit en kleur volledig in harmonie zijn, moet een kleur een snit versterken, maar ook omgekeerd. Een jonge klant wil ook spelen met een kapsel tussen de knip- en kleurbeurten door, geldt bij Tigi in Antwerpen als motto. Bovendien is Stephanie Kalin daar het beste voorbeeld van. Telkens we haar ontmoeten liggen er andere gewaagde accenten in haar platinablonde haardos. Wanneer zij een roze lok in haar blonde haardos plaatst, dan kan die, afhankelijk van de kamrichting, sterk of zacht overkomen. Zo kan de klant zelf met de kleur in het kapsel spelen, afhankelijk van de gemoedstoestand, de omgeving of zelfs de kleren die zij die dag aantrekt. “Het interessante aan de TIGI kleuring is dat alle producten met elkaar mogen worden gemengd, de permanente met de semi, met de kleurshampoos om tot een TIGI signatuur te komen, persoonlijk door de kapper en door de klant,” verduidelijkt Julie Mommens, TIGI en vervolgt “ik volg de klanten persoonlijk op, help ze met kleur vrij om te springen, op hun gevoel afgaan eens ze de techniek beheersen. De kleurcursussen gaan op 5 plaatsen, gespreid over België, door en daarna blijven we met technieken innoveren. Want die staan zoals wij, nooit stil.”

William De Ridder,

“Kleuren zijn mooi met veel schakeringen, met uitzondering van geometrische snitten waar de uniforme kleur de snit nog versterkt. Blond bewerk ik met high & low lights op een verhelderende formule als basis of door een lichte ontkleuring met 20 vol en nadien een toner. Seizoenen zijn niet meteen de inspiratie voor mijn kleuringen, wel de dominante kleur van de kledij. Deze zomer stond koper centraal omdat het prachtig met de felle zomertinten paste. Dit najaar hebben we een prachtig zilverblond met pastel violet weerkaatsingen: VIOLET met een koperen en goudblonde ‘sluiertechniek’, een roodkoper met koperblond en een subtiel koel blond met donkerblonde accenten.”

Christine Xantippe,

“Toen ik voor aveda kleuring opteerde, had ik al producten zowat getest en geen enkel merk kan op tegen de glans en de transparantie van het aveda resultaat. En daarbij komt dat er tijdens de ontwikkeling geen geur vrij komt. Intussen is mijn team en ikzelf zo blij dat we constant mogen ‘ontwerpen’, echt maatwerk afleveren voor elke klant persoonlijk.” En Christine keert zich tot haar medewerkers, Isabelle en Connie die meteen stellen dat ze zo blij zijn dat ze bij elke kleuring de ster van Oswald mogen gebruiken om de kleurschakering van de klant te verfijnen, op de gram na. “Elke klant is anders en zelfs zijn basis verandert afhankelijk van het seizoen, en wij passen dat aan met bijvoorbeeld één gram blauw toe te voegen om rood weg te halen. Het is constant componeren en zo blijft ons vak elke dag boeiend. Daarnaast zien we met eigen ogen dat de kwaliteit van het haar van de klant met de tijd verbetert!” Waaraan Christine enthousiast toevoegt, “Antoinette Beenders trakteert ons bij elke collectie op innoverende, nieuwe technieken, om ons nog beter te inspireren. Dat zijn troeven genoeg, niet?”

 
0