Source Essentielle van L’Oréal Professionnel

Aan de bron van elk salon

De klant is én blijft de middelpuntvliedende kracht van elk salon. En in een wereld in verandering is hij vragende partij. L’Oréal Professionnel ging naar de bron: Source Essentielle is niet enkel samengesteld met natuurlijke ingrediënten, ook de ecologische voetafdruk is tot een minimum herleid. Het salon wordt de bron waar de klant terugkeert om zijn shampooflacon na te vullen!

De beste manier om de planeet van plastic te vrijwaren is er geen meer produceren! Dat herhaalt ook Boyan Slat, de jonge Nederlander die probeert het plastic eiland (zo groot als 2 keer Frankrijk) dat in de Stille Oceaan ronddobbert op te ruimen. Een gigantische onderneming waar u en ik kunnen aan meewerken.


Maar Rome werd ook niet in één dag gebouwd. L’Oréal Professionnel werkt al meerdere jaren aan een globaal ‘ecologisch’ project waarmee het alle onderdelen, alle schakels van de productieketen herziet: innoveren, produceren, consumeren en delen. Met wereldwijd 42 productie eenheden en 4,54 miljard bedrijfsresultaat, kan L’Oréal de planeet niet negeren. Tot hiertoe deden ze dat vrij discreet, omdat ze tot de kern van elk probleem willen doordringen en dat neemt tijd.


De ommekeer is vandaag een feit en – in tegenstelling tot de voedingsindustrie – hebben ze niet op de politiek gewacht om ‘proper’ te produceren, te verpakken, te verdelen én de consument – nog steeds de grootste vervuiler – op te voeden. De kapper zit in een bevoorrechte positie om het rechtstreeks met de klant over duurzaamheid te hebben. Niemand krijgt van de klant zo veel tijd voor zijn ‘groene’ boodschap.


Performante formules
“De klant is vragende partij”, stelt Bart Dewandeleer en vervolgt “ecologie is de zorg van iedereen en de kapper krijgt er elke dag mee te maken. Dankzij Source Essentielle kan hij dat op een heel eenvoudige manier, maar zonder het geitenwollensokken label van weleer. De Source Essentielle producten (4 shampoos, 2 conditioners, een balsem en een olie voor glans) zijn transparant: natuurlijke ingrediënten, performante formules, aangenaam geparfumeerd en esthetisch verpakt.” De vierkante flacons – maximum aan inhoud, minimum aan verpakking – zijn gevuld met transparante vloeistof met plantaardige inclusies. Afhankelijk van de bestemming wordt de formule of met calendulabloemen, of met lavendelbloemen of met acaciabladeren in suspensie verrijkt. Een dubbele krachttoer van plantaardige inclusie dankzij gellangom die enigszins een kunstwerk benadert. De formules brengen een boodschap van welzijn, terwijl men zorg draagt voor de planeet. Bij elke navulbeurt bespaart men 14 gram plastic, bij twee navulbeurten bespaart men het equivalent van 1 lege flacon.

Transparante duurzame productie
Deze transparante, vierkante flacons vormen samen, indien gewenst één flaconmuur in het salon die ‘an sich’ boekdelen spreekt. POS materiaal is dus overbodig. “In de flacons zit voor 96% aan natuurlijke ingrediënten, maar er blijven 4% vereist om bewaring en sensorialiteit te garanderen”, gaat Bart enthousiast verder. “Source Essentielle is een ‘work in progress’ en L’Oréal Professionnel werkt er nog elke dag verder aan. Door het feit dat de klant terug naar het salon moet keren om zijn flacon na te vullen, krijgt de kapper opnieuw de kans een gesprek met hem aan te gaan. Naast zijn snit services kan de kapper ook van de nieuwe plantaardige, vegan kleuring, Botanéa praten. Elke kapper die Botanéa in huis wil moet 1 dag opleiding volgen en nadien ook de app downloaden die hem zal toelaten om samen met de klant de juiste keuzes te maken.”

Van overal voor iedereen
“Sinds 2005 werkt L’Oréal aan dit ambitieuze project, om niet alleen met groene producten uit te pakken, maar elke schakel van de productieketen, de verdeling, de verpakking en de verwerking tot bij de consument te beheersen. Op termijn wordt L’Oréal over alle merken heen dus een ‘groener’ bedrijf en werkt het dus mee aan de planeet ‘schoner’ te maken”. Stelt Brigitte Bekaert – Director Corporate Communications, Sustainability, Philanthropy & Public Affairs – met nadruk.

“Sharing Beauty with All was een eerste engagement dat in 2013 het licht al zag, maar niet van plan was het daarbij te laten, dit was maar het begin. Er werden tal van nieuwe uitdagingen voor 2020 maar ook voor 2025 voorop gesteld. We gaan zelfs zo ver dat bij elk nieuw project dat de marketing afdeling indient, het aan alle SPOT* criteria moet voldoen. Het is een volledig gedigitaliseerd programma dat elk onderdeel van de productontwikkeling onder de ‘ecologische’ loep neemt. Een vernieuwd product moet ‘groener’ zijn dan de vorige versie en een nieuwe lancering moet dat over heel de lijn zijn, daar staat een puntensysteem tegenover. Voldoet het voorstel niet aan de criteria, dan wordt het niet eens als idee weerhouden. Maar we nemen de slogan with All nog een stap verder. Enerzijds investeren we veel tijd en energie om al onze leveranciers mee aan het werk te zetten om duurzaam mee te denken én te werken. Anderzijds willen we ook de consumenten bij onze inzet betrekken. Er gaat dus eveneens veel aandacht naar sociale projecten om bewustwording in actie om te zetten. Op die manier werken we allen mee aan een mooiere planeet en op termijn een gezondere samenleving, op alle niveaus, ook binnen ons bedrijf”.

*Sustainable Product Optimisation Tool

Pin It on Pinterest