1922 voor J.M.Keune

Een overwinning met een mannelijk accent

Valérie Geeurickx won met haar shampoo 1922 voor J.M. Keune de ECHOS Coiffure Awards 2018 in de categorie Men. Wat lag er aan de basis van die overwinning?

Overwinning verzekerd
Sinds de lancering in 2017 oogstte de lijn 1922 van J.M. Keune al veel succes. Met zijn blauwe fles en zijn sterk herkenbare geur kaapte de herenshampoo 1922 van J.M. Keune de ECHOS Coiffure Awards weg in de categorie Men. Valérie Geeurickx, Country Manager België Luxemburg, legt uit wat het merk ertoe heeft aangezet om deel te nemen aan de Awards 2018. “ECHOS Coiffure is een belangrijke partner in België, en daarom wilden wij deelnemen. Elke kapper ontvangt het blad en leest het, je kunt er niet omheen. In tegenstelling tot bij veel andere media heeft deze Award nog niets van zijn luister ingeboet. De producten worden professioneel getest – de resultaten bewijzen het. Ik heb voor deze categorie gekozen omdat ik wist dat we kans maakten om te winnen. Ik wist niet wie de concurrenten waren, maar we hadden vertrouwen in het herensegment.”

Een unieke geur
De lijn 1922 van J.M. Keune bestaat uit professionele haarverzorgings-, scheer- en kleurproducten. “Het assortiment is gebaseerd op echte knowhow, wetenschappelijk uitgebouwd met veel passie. Het aanbod voor barbiers is groot, maar wij staan gewoon verder op het gebied van productontwikkeling, verpakking en geur. Het merendeel van de lijn bevat hennep en creatine, geen psychotrope stoffen uiteraard (lacht). Creatine helpt de structuur van het haar te versterken en voorkomt zo dat het afbreekt.”

Een sterke verpakking
De geur is niet de enige sterke troef van 1922 van J.M. Keune. Ook de originele verpakking in de vorm van een apothekersfles uit het begin van de jaren ‘20 maakt het product uniek. “Oorspronkelijk was de verpakking zwart, maar na een internationale bijeenkomst en na overleg met verschillende landen werd er geopteerd voor nachtblauw. Een goede keuze, want nachtblauw is veel opvallender dan zwart. Het is koeler en kenmerkt het product goed.”

Een exclusieve lijn
1922 van J.M. Keune is als lijn vertegenwoordigd in niet minder dan 200 kapsalons over heel België. “Dat is een uiterst selectieve distributie; wij willen immers enkel werken met barbiers en kappers met een bepaald imago. De lijn wordt als concept verkocht. Je moet hem dus in zijn geheel afnemen, tegen goede voorwaarden uiteraard. Wij willen onszelf uitsluitend op de juiste plaatsen positioneren.”

Een trendy product
De markt voor heren is booming business, en Keune Haircosmetics heeft dat goed begrepen. Valérie Geeurickx beaamt het: “In België hinken we een beetje achterop, de barbershops beginnen nu nog maar net overal op te duiken. Een klassieke kapper telt 30% heren onder zijn klanten. Je ziet steeds meer gemengde kapperszaken met een barbershop in de vorm van een aparte stoel voor het toedienen van speciale verzorgingen in een rustige sfeer. Het is een zeer trendy markt. Mannen zijn trouwe klanten. Als ze eenmaal tevreden zijn over hun kapper of barbier, veranderen ze niet. Zodra ze een shampoo of een product hebben gevonden dat hen bevalt, blijven ze daarbij. De moderne man is veel meer met zijn persoonlijke verzorging bezig. De trend van gestileerde herenkapsels en baarden helpt die markt uiteraard vooruit. “Het aankoopproces van mannen is echter totaal anders. Mannen kopen het product niet per se in het salon. Het merendeel van de kappers en barbiers die bij ons afnemen, bevestigen nu net dat ze nooit eerder zoveel verkochten aan hun mannelijke klanten. Zij zijn blijkbaar weg van dit product.”

Een mooie overwinning
“Wij zijn blij met deze overwinning: Keune Haircosmetics heeft veel tijd en geld geïnvesteerd in de lancering van deze lijn. Het is vooral ook een overwinning voor het labo: het voltallige team dat het product heeft ontwikkeld ziet zijn werk nu beloond. Het is een erkenning van onze knowhow en onze vergaande inspanningen op lange termijn.”

Handig, die stick
Keune Haircosmetics heeft zopas een nieuw product uitgebracht: een shampoo in stickvorm, Stick shampoo 1922 genaamd. “Erg handig voor op reis: er kan immers geen shampoo uitlopen in je bagage. We springen er ook mee op de kar van de duurzame ontwikkeling. Het product schuimt ongelooflijk, dus je hebt veel minder water nodig bij het gebruik. Dat is handig en ecologisch.”

Over Keune
Keune Haircosmetics werd in 1922 opgericht door een jonge Nederlandse apotheker, Jan Keune. In zijn Amsterdamse apotheek bottelde hij zijn allereerste product en vond hij ’s werelds eerste permanent uit. Het merk is nu in meer dan 70 landen ter wereld vertegenwoordigd.

Pin It on Pinterest