Meer en meer opvallende kleuren in de haren… Het zat er al een tijdje aan te komen. maar hoe ver kunnen we gaan? Zeer ver zo blijkt uit pixel haar – de nieuwe, digitale kleuringstrend – en de rainbow colours. ook inzake kwaliteit van de haarkleuren, staat de tijd niet stil.

Na de ombre look, de bronde en regenbooghaar is er nu de verrassende pixel hair trend. ‘Pixel hair’ draait rond een kleuring die uit kleurcontrasten samengestelde motieven vergelijkbaar met pixels nabootst. De eerste kapper die naar buiten kwam met het pixel coloring idee was Angelo Seminara, een internationaal gelauwerd artiest. Al snel volgden meerdere varianten en werd het idee vreemd genoeg vooral in Spanje een succes. Op het moment dat iedereen dacht dat pixel coloring slechts een tijdelijke trend was pikte Ludovic Beckers samen met Sara Lismont – leiders van het House of Artistry team in Maaseik – het idee terug op in België. Ludovic is een internationaal design artist voor Redken New York en staat vooral gekend om zijn uitvinding van de gebogen snitkam en zijn ‘on the edge’ snitten. Sara legt de focus vooral op kleur. Samen zochten ze naar een nieuwe manier om vooral het ombre effect om te schakelen naar pixel roots. Het idee heeft een uniek effect en is perfect draagbaar. De techniek vraagt wel uiterste precisie van de kapper. Het is immers een kunst om laag naast laag te kleuren in kleine of grote pixels en te zorgen dat je een transparante blokvorming krijgt. Van het moment dat je het haar laat bewegen ontstaat er zelfs een psychedelisch/caleidoscoopachtig effect. Pixel hair is mogelijk ‘op alle hoofden’, op om het even welke haarlengte of haarkleur: roze, groen, blauw, lila, oranje of wit. Maar natuurlijk is dit niet de enige trend dit najaar. We legden ons oor te luisteren bij enkele specialisten.

Welke zijn de nieuwste trends inzake haarkleur?

“Haar is vaak het meest waardevolle, uiterlijke kenmerk van de vrouw en een uitdrukking van haar persoonlijkheid”, zo vertelt Marly van den Dungen, Technisch adviseur voor Keune Haircosmetics Belgium. “Bij Keune willen we steevast de natuurlijke, innerlijke schoonheid van elke individuele klant benadrukken; zo wordt iedere klant een ‘true beauty’. Verder hebben wij als uitgangspunt dat als iemand van haarkleur verandert deze mooier moet zijn dan de natuurlijke haarkleur. Trends spelen natuurlijk mee, maar een kleur moet vooral iemands uiterlijk en persoonlijkheid versterken. Technieken die we veel gebruiken om de haarkleur te verbeteren zijn: ‘ton sur ton kleur’, ‘embrace your grey’ en ‘balayage’. Door gebruik te maken van meerdere ton sur ton kleuren geef je het haar leven. Kijk maar eens om je heen: mensen hebben doorgaans zelden van nature uit een egale haarkleur, dat oogt uiteindelijk erg onnatuurlijk. Door het haar te kleuren met een combinatie van goed gekozen kleuren die qua toon dicht bij elkaar liggen, breng je het haar in beweging zonder dat het er gekleurd uitziet. Dit is een erg belangrijk onderscheid. Uiteindelijk kan iedereen zijn haar in een bepaalde egale kleur kleuren maar om meerdere tinten op een mooie manier langs elkaar te plaatsen, is de ervaring van de kapper een conditio sine qua non. Bij de trend ‘embrace your grey’ gaat het om het omarmen van je eigen haarkleur en die eventueel te versterken. De grijze haren hoeven niet volledig te worden ingekleurd, sterker nog deze haren mogen een onderdeel van je kleur zijn ! Grijs haar wordt verfraaid met subtiele, zorgvuldig geplaatste high en low lights. Een trend die al een tijdje bestaat, maar nog steeds zeer geliefd en gewild blijkt, is balayage. Als we tegenwoordig over ‘balayage’ spreken gaat het over een kleurtechniek waarbij de kleuren met de hand op het haar worden gepaint en dus niet langer de ‘klassieke’ balayage die met folies wordt gezet. Het effect van de balayagetechniek is een kleurverloop van een donkere aanzet naar lichtere punten. Een goede balayagetechniek is niet vanzelfsprekend maar vereist vakmanschap en een degelijke kleurenkennis.” Ook Peter  Vanhamel, Brand.Specialist voor Kevin.Murphy & Color.Me denkt dat gekende trends weer zullen opduiken: “Ik denk dat we dit najaar een walkthrough krijgen van bepaalde trends die we al kenden. Denk daarbij aan de ‘bronde’ of de befaamde ‘grey’ pasteltinten. Net als veel van de trends, maken ook deze deel uit van een natuurlijke progressie als het mensen begint te vervelen, maar toch willen ze niet te ver afstappen van het oorspronkelijke idee.”

Andere merken of fabrikanten zien het dan weer wat extravaganter.
“Dit najaar zal gedomineerd worden door drie grote trends”, aldus Tom Sneppe, Academy Manager BeLux Schwarzkopf Professional (verantwoordelijke voor de opleidingen voor de BeLux): “‘Athleisure’, ‘Genderless’ en ‘Coolblondes’. Bij ‘Athleisure’ komt vooral het sportieve aspect naar boven. Wij combineerden voor deze trend – die we voornamelijk zullen terugzien bij de YUCCIES (Young Urban Creatives) – koele tinten met roodaccenten. De tweede trend is deels mannelijk en deels vrouwelijk en kunnen we met een androgyne look en feel associëren. Het is een koele look voor non-conformisten met een wisselende identiteit. Denk daarbij aan donkere, koele tinten met een blauw accent of eerder koele, blonde tonen. De derde trend draait rond de Coolblondes. Die zullen er nog nooit zo ‘hot’ hebben uitgezien. ‘Tijdloos’, ‘elegant’ en ‘verfijnd’ zijn woorden die deze trend mooi omschrijven.”
Ook andere merken sluiten zich aan bij de trend van blauwtinten. “Jeanskleuren zijn absoluut hot”, zo vertelt Miranda Van Rossem, marketing manager voor Joico Belgium. “Het zilvergrijze maakt plaats voor de smokey variant en ook pastels vinden hun weg naar het grote publiek. De gemeenschappelijke deler is ‘washed’. De kleuren zijn met andere woorden wel intens en puur, maar het effect is doorleefd.”

“De trend momenteel is inderdaad ontzettend kleurrijk maar heeft tegelijkertijd een tegenhanger van zo natuurlijk mogelijke kleuren met veel kleurschakeringen”, vertelt Nico Niessink, Directeur L’ANZA Benelux. “Deze kleurschakeringen worden aangebracht na het knippen zodat kleur en coupe een geheel worden passend bij het gelaat.”
Ook Céline Soto-Perez, Marketing Director L’Oréal Professionnel, treedt
de trend van veel kleuren bij: “Momenteel is kleur volop trendy in alle mogelijke gedaantes. Van platinablond, tot grijs en zelfs pasteltinten. Stilletjes aan groeien ook de rainbow colors uit tot een echte trend.”

Welke zijn volgens u andere nieuwe trends inzake haarkleurproducten ?

“Net omdat momenteel de kleurtrends heel extreem zijn en het haar dus heel wat moet doorstaan, is de nieuwste trend een nieuwe additief dat we toevoegen bij de kleur-, mèches en ontkleuringsservice, dat de zwavelbruggen van het haar beschermt”, aldus Soto-Perez. “Smartbond is de meest recente innovatie van l’Oréal Professionnel en de naam zegt het zelf: het draait om een intelligent product dat de bruggen beschermt en verstevigt.” Deze bruggen zijn bindingen tussen de keratineketens die ervoor zorgen dat de cohesie en stevigheid van de haarvezel wordt verzekerd. Smartbond bestaat uit een maleïnezuur, dat enerzijds in zijn hoedanigheid van zuur de alkali-gevoeligheid vermindert waardoor de sterke verbindingen beschermd worden, en zich anderzijds als een klem over de ionen sluit om de zwakke verbindingen te beschermen.
“Dankzij deze innovatie kan de kapper in alle veiligheid aan zelfs de meest extreme kleurwensen van zijn klant voldoen (van bruin naar blond of omgekeerd) zelfs als er een creatief resultaat beoogd wordt (roze, blauwe kleur, etc). Smartbond kan eveneens gebruikt worden om vrouwen in alle veiligheid een eerste kleuringdienst te bieden.” Het  haar is sterk en gezond, het lijkt wel of het geen technische service ondergaan heeft.
“De grootste aandacht gaat momenteel naar de zoektocht van PPD-vervangers”, vertelt Niessink. “Dit ingrediënt is noodzakelijk om vooral donkere tinten tot ontwikkeling te laten komen maar is eveneens de oorzaak van de meeste allergieën. Ook in natuurlijke haarkleuringen komt PPD voor. Er zijn vervangers op de markt maar die moeten in dusdanige hoeveelheden worden ingezet dat ze waarschijnlijk nog schadelijker zijn dan PPD’s.”
“Een positieve, constante ontwikkeling op gebied van haarkleurproducten is het steeds verzorgender en natuurlijke maken van de producten”, zo vertelt van den Dungen. “De Keune So Pure Natural Balance Color vormt daar een mooi voorbeeld van. Het is een pure lijn van meer dan vijftig mengbare ammoniavrije tinten met een unieke, voedende formule op kokosnootbasis, verrijkt met arganolie en phythokeratine. De heerlijke natuurlijke aroma’s van jasmijn en sandelhout zorgen voor een ontspannen wellnesservaring.”
“Meer en meer merken beseffen dat geuren vooral aangenaam, fris en neutraal moeten zijn”, aldus Van Rossem. “Hiermee creëert men het gevoel van een zachtaardige, niet agressieve kleur te zijn. Te sterke parfums komen niet eerlijk over.”

Wat is volgens u de beste innovatie onlangs op vlak van haarkleuringen?

“Wij hebben vorig jaar de Fibreplex – de nieuwe Fibre Bond Technologie – op de markt gebracht”, vertelt Sneppe. “Dankzij deze technologie kunnen we de haren tijdens een kleuring, oplichting of ontkleuring beschermen waardoor we 94 procent minder haarschade creëren. Deze technologie gaat ook gepaard met een verzorgingsgamma voor thuisgebruik.”
“Ik denk vooral dat er een niet-aflatende zoektocht is om de meest ‘natuurlijke’ kleuring te creëren”, vertelt Vanhamel. “De meest revolutionaire innovatie inzake haarkleuringen – uniek ter wereld – is de ‘Molecular Couple Guarantee’ van het Color.Me by Kevin.Murphy gamma. Deze technologie maakt het mogelijk om positief en negatief geladen kleurmoleculen te koppelen door ze te tellen. Elk ander merk doet dit momenteel door ze te wegen waardoor sommige moleculen overblijven en niet gekoppeld raken. Deze losse moleculen kunnen onder meer allergische reacties en huidirritaties veroorzaken. Ze zijn niet alleen slecht voor onze gezondheid; ze schaden tevens het milieu. Op vlak van ‘grijsdekking’ kan de Color.Me-consument genieten van een ‘microtechnologie van pigment’. De micropigmenten zorgen voor een betere penetratie in de haarschacht waardoor een betere grijsdekking wordt verzekerd en een langer houdende kleur wordt gegarandeerd.”
“De belangrijkste innovatie in de afgelopen periode voor L’Anza was de introductie van de High-Impact Dye Technology”, vertelt Niessink. “Deze technologie maakt gebruik van de nieuwste generatie directe kleuringen en wordt toegepast in onze nieuwste kleurlijn Vibes. De houdbaarheid van deze directe kleuringen hielden wij zelf voor onmogelijk maar de reacties van de gebruikers zijn overweldigend. Zowel inzake houdbaarheid als gebruiksvriendelijkheid. What you see is what you get. In september zal L’Anza onder de naam Color Attach tevens twee zeer innovatieve producten voor salongebruik lanceren. De voor- en nabehandeling zorgen ervoor dat het haar tot 54 procent meer kleurpigmenten opneemt en dat deze als het ware worden ‘ingeseald’. Het resultaat zijn vollere en diepere kleuren en een verbeterde houdbaarheid.”
“De beste innovatie op vlak van haarkleuringen is zonder meer ‘Inoa high resist van l’Oréal Professionnel’”, aldus Soto-Perez. Vrouwen wassen meer en meer hun haren waardoor de kleuren sneller vervagen of – indien koele kleuren gewenst zijn – de warme ondertonen (verhelderingsbasissen) sneller zichtbaar worden. ‘Inoa High Resist’ – synoniem met ange houdbare kleurkarakters met een in toom gehouden ondertoon – lost dit probleem op.”

Zijn er nog nieuwe ingrediënten of methodes geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat haarkleuringen lang houden, zo min mogelijk irriteren of het haar niet beschadigen?

“Haarkleuringen zijn steeds een compromis”, vertelt Niessink. “We willen enerzijds houdbaarheid maar anderzijds ook dat we makkelijk van kleur kunnen veranderen. Het is mogelijk haarkleuringen te maken die niet teruglopen maar dat betekent ook dat we de kleur niet uit het haar krijgen als we dat zelf willen. De kunst is het om langer plezier te hebben van de bestaande haarkleuringen die zich wel makkelijk laten verwijderen. Uit onderzoek is gebleken dat zeventig procent van kleurvervaging wordt veroorzaakt door water en in versterkte mate door het wassen. Dit klinkt heel logisch en dat is het ook. L’Anza zal in september als eerste een product introduceren dat de haarkleur beschermt tijdens het haar wassen. ‘Colorguard’ wordt eenvoudig op het haar gesprayd voor het wassen en voorkomt daarmee kleurvervaging waardoor de consument langer plezier beleeft aan de kleuring. Diezelfde maand zal L’Anza ook het meest innovatieve product voor gekleurd haar introduceren. Het gaat hier om een revolutionaire manier om de breking van het licht te veranderen. Licht wordt op een bepaalde manier door het haar weerkaatst waardoor de kleurpigmenten die in het haar zijn aangebracht niet volledig zichtbaar zijn. Het is alsof je door mat glas naar een kleur kijkt. Door minuscuul kleine micro-prismaatjes verandert L’Anza de breking van het licht waardoor er veel meer kleurpigmenten zichtbaar worden en een vollere diepere kleur ontstaat. Je kan het principe vergelijken met een polarisatiefilter op een fotolens. Zonder kun je niet door een ruit fotograferen en met de lens verdwijnt de weerspiegeling van het glas waardoor je door de ruit heen kunt kijken. Color Illuminator van L’Anza verwijdert voor een groot gedeelte de weerspiegeling van het haar waardoor je helder op de kleur kijkt. Zelfs een oude kleuring ziet er weer als nieuw uit na het aanbrengen van L’Anza Color Illuminator. En dat is zonder meer uniek.”
“Met de nieuwe Igora Royal Highlift-reeks zet Igora Royal een nieuwe standaard inzake haarkleur”, zo vertelt Sneppe. “In deze nieuwe, verlichtende, koele blondtinten wordt de Fibre Bond Technologie (die we al kenden uit het innoverende Fibreplex-gamma) meteen in de kleurcrème geïntegreerd voor de meest veilige en gebruiksvriendelijke highliftingservice ooit. In combinatie met het Fibrepelex gamma voor thuisgebruik bieden we zo de meest verzorgende highlift service op de markt aan. Het systeem laat de actieve ingrediënten het haar binnendringen waar ze een beschermlaag rond de haarbruggen creëren. Door deze ‘Bodyguard’ functie overleven de haarbruggen waardoor het haar zijn kracht en elasticiteit behoudt.”
“Kappers zijn altijd op zoek naar het beste kleurresultaat zonder het haar te beschadigen”, zo vertelt van den Dungen. “Met de introductie van Keune Bond Fushion ligt dit voortaan binnen handbereik. Het revolutionaire kleursysteem biedt de klanten een premium salonbehandeling waarmee je ‘lighter and brighter’ kunt gaan, zonder dat de kwaliteit van het haar wordt aangetast. Dit systeem repareert en reconstrueert gebroken bindingen en creëert zelfs nieuwe. Bond Fusion is een nieuwe bond-boostingrevolutie met een tot vijf keer langer durende conditionering*. Het is een  service die gekleurd haar intensief behandelt, versterkt en verzorgt en een langhoudend resultaat geeft. Het haar is zeer kambaar en de haarbreuk neemt met 43 procent af**. Daarom vormt Bond Fusion een toegevoegde waarde om kleurservice naar een nog hoger niveau te tillen. Bond Fusion geeft meer mogelijkheden met kleur, waarbij het haar sterk en geconditioneerd blijft. Het is te gebruiken op alle haartypen: Europees, Afrikaans, thermisch behandeld, gekleurd en natuurlijk haar. Het is bovendien ook geschikt voor omvormingsbehandelingen. Keune ontwikkelde Bond Fusion niet alleen om tevreden klanten te creëren, maar ook om de winst in het kapsalon te verhogen. Met de wetenschap dat tijd kostbaar is, heeft Keune er voor gezorgd dat er geen extra inwerktijd nodig is. Dat maakt het nóg gemakkelijker deze service te verkopen.”
“Lumishine™, de nieuwste kleuring van Joico op basis van de ArgiPlex Technolgy is daar een mooi voorbeeld van”, aldus Van Rossem. “De Argiplex Technology combineert de kracht van drie geavanceerde complexen, om het haar te herstellen en een onberispelijk, schitterend kleurresultaat in te sluiten. Het sleutelingrediënt is arginine. Terwijl traditionele kleuringen dit vitale aminozuur uitputten, vult LumiShine™ het voor honderd procent aan. Het haar wordt onmiddellijk versterkt en het risico op afbreken van het haar vermindert. Arginine voert de kleurmoleculen diep in de cortex. Het resultaat is een duurzame kleur. Tenslotte werkt arginine ook als een milde alkalizer waardoor ammonia kan gereduceerd worden naar de laagst mogelijke hoeveelheid. Hierdoor verhoogt het comfort voor kapper en klant.” Niet onbelangrijk.

Pin It on Pinterest