Styling en stylingproducten zijn niet weg te denken uit het kapsalon. Styling is immers de finishing touch van het kapsel en geeft de kapper de kans zijn creativiteit optimaal tot zijn recht te laten komen.

Wat is styling precies?

Kathy, technisch verantwoordelijke bij Joico: “Zoals het woord het al zegt: het in de vorm leggen van een kapsel. Als kapper kun je door te stylen je stempel op het kapsel drukken, je visitekaartje meegeven. Als de styling of afwerking niet oké is, dan komen de snit en de kleur ook niet tot hun recht. Styling is een eigen cachet geven aan een kapsel.” Wordt er in de opleiding veel aandacht aan styling gegeven? Kathy: “De kunst van de styling moet je zelf ontwikkelen, het geeft je de mogelijkheid om een eigen identiteit te creëren maar je moet het jezelf aanleren. Er zijn natuurlijk de basis skills, de technische vaardigheden die je onder de knie moet krijgen: hoe verzorg ik een brushing, hoe creëer ik volume, hoe vorm ik een wave… Het heeft veel met de eigen creativiteit te maken. Styling is een buikgevoel dat uit je handen moet komen. Alles hangt af van het gevoel dat je erin legt en dat heeft alles met je persoonlijkheid als kapper te maken. “Style identity” is een speciale opleiding die wij daarvoor geven maar het is een van de moeilijkste cursussen die wij aanbieden. Alle educators beamen dat. Want in gevoel kun je geen les geven… Alles hangt af van hoe de kapper zich instelt op de klant. Zo ontwikkelt elk salon zijn eigen stijl.” Hoe belangrijk is styling? Kathy: “Styling is heel belangrijk. Klanten hebben hun wensen: iemand met krullen die een strak kapsel wil bijvoorbeeld. Daar moet styling op gebeuren, daarvoor moeten de juiste producten gekozen worden, de juiste technieken op worden toegepast…” Hoe vaak veranderen styling trends vandaag? Kathy: “Vandaag zien we geen echte zware trends. Modes komen en gaan, of blijven… Als je Instagram volgt, zie je elke maand nieuwe trends maar veel trends komen terug. Het zijn vaak flashbacks van vroeger maar met een kleine verandering. Hetzelfde geldt voor snit en kleur. Maar de beïnvloeding van de markt door de sociale media is en blijft heel belangrijk, zeker bij jongeren.”
Per merk zijn er vandaag de dag gemiddeld een 20-tal stylingproducten. Dat vraagt toch heel wat handigheid en kennis van de kapper? Kathy: “Heel vaak moet de kapper ermee leren werken. Maar wij zijn van mening dat je de producten moet verpersoonlijken, bijvoorbeeld door ze te mengen. Je moet buiten de krijtlijnen van de gebruiksaanwijzing durven gaan om de veelzijdigheid van een product aan te tonen. Wij proberen de oogkleppen van de kapper open te zetten. Als je ermee speelt, wordt het boeiender. Leer experimenteren!”
Hoe zit het met de verkoop van stylingproducten? Kathy: “Dat is voor elke kapper een keuze. Sommige kappers verkopen vanzelf, anderen zeggen: daar steek ik mijn tijd niet in, dat is mijn job niet… Wij geven een opleiding waarin we kappers leren om op een soepele, natuurlijke manier duidelijk te maken aan de klant dat hij of zij dat product nodig heeft als je je kapsel in de juiste vorm wilt houden. Als de kapper de klant wegwijs maakt in styling met tips en tricks (je moet die borstel gebruiken, je moet het haar tegen hitte beschermen, je moet fixeren, enz.), dan wordt het gemakkelijker om een product te verkopen… Info kost geen geld, en de klant is vrij om te kiezen.”
Wie koopt stylingproducten? Kathy: “Je moet de noodzaak creëren. Er is geen leeftijdsverschil, iedereen koopt stylingproducten. We zien wel een trend dat de jeugd meer en meer investeert in cosmetica, ze worden erdoor getriggerd maar dat heeft ook met interesse en persoonlijkheid te maken.”

Trends toveren

Wat zijn de meest courante stylingproducten vandaag? Kathy: “We zien niet meer zoveel glans, het mag iets droger, iets matter, iets mysterieuzer en qua kleur gaan we voor vuilere pastelkleuren en violine tinten voor een gemattifieerd eindresultaat. Stylingbehoeftes zijn ook seizoensgebonden: mensen gaan in de winter meer voor doffere en donkere tinten, een mattere afwerking; lichtere kleuren en glanzende effecten worden geassocieerd met zomer en zonlicht… Wat de ontwikkeling van nieuwe producten betreft: het duurt 1 à 2 jaar voor een product op de markt komt en daar gaat heel wat aan vooraf. Vooral het inspelen op trends is een moeilijke zaak. Wax en clay zijn producten die nog hetzelfde zijn als tien jaar geleden maar het is waar dat er vandaag meer producten zijn en dat vraagt om opleidingen, begeleiding van de kapper… Er zijn kappers die heel veel investeren in styling maar over het algemeen mogen we zeggen dat styling 20% van het kapsel uitmaakt.

Veel vakkennis

Je kunt er niet omheen: als kapper heb je steeds meer ruimte nodig om stylingproducten uit te stallen. Niet alleen om zelf te gebruiken bij het afwerken van een kapsel, maar ook voor de verkoop. Hoe komt het dat er zoveel stylingproducten zijn en dat de productengamma’s steeds uitbreiding nemen? Een marketingspecialist : “Het klopt dat er steeds meer producten in het kapsalon bijkomen maar er is altijd de kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag er niet is, zullen bedrijven ook geen nieuwe producten aanbieden. De mogelijkheden op kapseltechnisch vlak zijn immers onbeperkt… De eerste wax rook naar kokos en droogde op tot een keiharde korst op het haar. Iets later kwam de verstevigende mousse op de proppen en lak bestaat al heel lang, al sinds de jaren ‘50. De behoefte aan stylingproducten komt rechtstreeks voort uit het feit dat een kapsel vandaag een individueel gebeuren is, een creatie aangepast aan de persoonlijkheid, het gezicht, de teint, het haar van de klant. De tijd dat iedereen hetzelfde kapsel wilde met een getoupeerd vogelnestje of een gladde carré is voorbij. En omdat de klant minder vaak naar de kapper gaat en minder trouw is aan één kapper, wordt het eindresultaat van het kapsel steeds belangrijker: de klant wil gelukkig naar buiten gaan en in staat zijn om het kapsel zelf te onderhouden… Een stylingproduct is een technisch product, daarom is het belangrijk dat de kapper duidelijk uitlegt hoe zo’n product gebruikt moet worden.”

Steeds technischer

Er gaat geen dag voorbij of er komt een nieuw stylingproduct op de markt. Dat komt niet alleen door de gestegen eisen van klant en kapper maar ook doordat de R & D afdelingen van de bedrijven die kappersproducten produceren, steeds meer inzicht krijgen in de technische eigenschappen van bepaalde bestanddelen. Belangrijk is wel, dat de hang naar meer natuurlijke producten (een vraag die vanuit de markt komt…) gehoord wordt door de bedrijven. Dat is een uitdaging want de chemische eigenschappen van natuurlijke ingrediënten (zoals arganolie bijvoorbeeld) zijn totaal anders dan die van synthetische bestanddelen… Nieuwe ingrediënten zijn bijvoorbeeld omega vetzuren, sorbitol, ceramiden, xylose suiker, antioxidanten, polyfenolen, hyaluronzuur en UV-filters. L’Oréal heeft na jaren onderzoek een nieuwe generatie microniserende polymeren ontwikkeld die een fijn netwerk rond het haar legt. Bij de oliën is de moleculaire afmeting van natuurlijke oliën vaak groter dan die van synthetische olie… Daardoor zijn ze zwaarder en moeilijker te gebruiken. Daarom worden natuurlijke oliën vaak gemengd met synthetische om een betere indringbaarheid in het haar te bereiken.
In grote lijnen kun je vier groepen producten onderscheiden bij de “stylers”: producten die verstevigen en volume geven (zoals mousses bijvoorbeeld), de “vormgevers” (zoals clays, paste, wax…) om de persoonlijke toets van de kapper aan het kapsel te geven, de “verzorgers” die de conditie van het haar herstellen (olie, crème…) en tenslotte de “afwerkers” die steun en glans aan het kapsel geven (zoals lakken en sprays). Dit zijn slechts de basisproducten, elk merk ontwikkelt zijn eigen creaties: conditioners, oliën, oilsprays, paste, pommade;…

De verstevigers

Mousse of schuim
voor steun en volume
Mousse is een product dat al heel lang op de markt is. Het is hét product bij uitstek om het haar meer volume, veerkracht en stevigheid te geven (ideaal dus voor fijn haar) en daarom een van de meest gebruikte stylingproducten. Elke mousse heeft een eigen samenstelling maar de mousses die bij de kapper verkocht worden, bevatten veel fijnere ingrediënten dan het schuim dat op de consumermarkt te koop is. In een mousse vind je filmvormers die een laagje over de haarvezel leggen. Een mousse voor fijn haar zorgt ervoor dat elk haartje apart omhuld wordt. Zo worden de haartjes als het ware van elkaar weggeduwd waardoor meer volume ontstaat. Belangrijk is om mousse eerst bij de haarwortels aan te brengen: zo kan het product volume creëren. Mousse kan op alle haarlengtes gebruikt worden en na het aanbrengen wordt het haar gebrusht. Voorbeelden: Divine Mousse van Rain Dance bij Artègo, Volumizing Root Spray van O way, Ten in One van Gold, Fat Muk van Muk, Light-Oil-In-Mousse van Oil Ultime.
Een föhnlotion is bedoeld om schade te voorkomen die veroorzaakt wordt door het stylen met warmteproducten zoals een brush of een stijltang. Een föhnlotion kan het haar ook meer volume geven, dat is vooral een aanrader voor fijn en futloos haar. Deze sprays kunnen worden gebruikt op handdoek droog haar en daarna kan het haar gebrusht worden.

De veerkrachtige vormgevers

Beachlook sprays
Onder invloed van een aantal Amerikaanse series en de sociale media is de beachwave mode massaal bij ons ingeburgerd: alle vrouwen met lang haar dromen van die speciale half-golvende lokken die speciaal in de zomer top of the bill zijn. Om die lokken de juiste houdbaarheid te geven zijn de beachlook sprays ontstaan. Ze zijn er niet alleen voor de houdbaarheid van de strandgolven maar bevatten ook speciale minerale zouten die het haar beschermen tegen uitdrogen en beschadiging door UV-stralen. Een mooi voorbeeld: Beach Muk van Muk voor sexy strandhaar uit een flesje…
Stevige klei
Clay of haarklei, heeft een vrij massieve textuur en is net als wax of pommade heel geschikt voor rommelige kapsels zoals bijvoorbeeld een nonchalante out-of-bed-look. In tegenstelling tot wax en pommade maakt haarklei het haar niet glanzend maar juist mat. Haarklei houdt het haar zacht zodat het goed opnieuw in model gebracht kan worden zodat je overdag met een keurig kantoor kapsel voor de dag kunt komen en ’s avonds je haar in een handomdraai verandert in een blits uitgaanskapsel…
Voorbeelden: Extra Hold Styling Clay van Eleven, Premium Clay van Keune, Man Made Clay, Clay Wax van Gold.
Snelle wax of was
Wax is een handig stylingproduct voor verschillende haartypes en een rijke variatie aan kapselstijlen dat sterk gewaardeerd wordt door jongere kappersklanten. Doordat het haar niet hard wordt, kan het kapsel de hele dag naar eigen smaak een nieuwe vorm krijgen. En door de plakkerige textuur kan het haar snel en gemakkelijk in model gekneed worden. Bovendien is wax ook handig om droog, sterk krullend en pluizig haar (“frizzy”) haar in de plooi te houden.
Bij het gebruik is het belangrijk om slechts kleine hoeveelheden tegelijk uit de pot te halen en het product goed warm te laten worden in de handpalmen door het heen en weer te wrijven. Als de wax té koud is, kan die plakkerige klonters in het haar achterlaten en dat is niet de bedoeling van het product. Een tip (zeker in de winter als je handen niet altijd even warm zijn…) is het haar eerst te brushen waardoor het warm genoeg is om de was aan te brengen. Wax is bedoeld om het haar te “sculpteren” en moet dus alleen op de haaruiteinden worden aangebracht. Door de handpalmen met wax lichtjes door het haar te laten heengaan, wordt meestal onmiddellijk de houdbaarheid bereikt die voor dit product bedoeld is.
Wax kan op alle haarlengtes gebruikt worden en houdt het haar soepel, glanzend en zacht. Voorbeelden: World Class Wax van Keune, Fiber Wax en Styling Wax van Gold.
Wim Van Steenkiste van label m.: “We zien momenteel een trend waarbij die producten populair zijn die afgeleid zijn van de catwalk. Die evolutie heeft bij ons geleid tot het Fashion Edition gamma met 3 nieuwe producten: de WaxSpray is een sneldrogende en vochtresistente wax spray die het haar modelleert, textuur en scheidingen geeft voor eender welke stijl. Een nieuw uniek unisex product dat een mattere afwerking geeft en een productloze look die nu zo sterk in de mode is. De Powder to Wax is een multi gebruikbaar product dat zowel op kort als lang haar kan gebruikt worden om die effortless look te krijgen en de frizz te temmen. Het heeft een innoverende gewichtloze formule voor textuur en lift bij elk haartype. Het poeder verandert in een crèmige wax om de wortels te liften en het haar een droge textuur te geven met een matte finish. En de Dry Volumising Paste is een crèmige pasta die smelt tot een zachte poederige textuur voor meer volume en definitie met medium fixatie. De ideale combinatie van droogshampoo met styling pasta. En super om die ultra matte look te krijgen in combinatie met volume.
Gladde gel
Haargel is een product dat veel door mannen gebruikt wordt maar ook door vrouwen met een heel kort kapsel die bijvoorbeeld kiezen voor een mannelijke look (door het glad achterover te kammen…) of voor stijve piekjes. Gel is ideaal om kort of wat stugger haar in model te brengen. Mannen die kiezen voor een stekelige look, of het haar juist strak achterover willen dragen, kunnen met gel hun droomkapsel verwezenlijken. Het voordeel van gel is ook, dat het voor de kappersklant gemakkelijk te gebruiken is. Het nadeel van gel is, dat het veel alcohol bevat waardoor het haar uitdroogt. Het hangt er natuurlijk een beetje van af welke alcohol de fabrikant gebruikt want betere oplosmiddelen zorgen voor een hogere kwaliteit gel. Sowieso mag gel alleen op de haaruiteinden gebruikt worden; gel op de hoofdhuid kan na lang gebruik roos veroorzaken… En als de gel opdroogt en het haar hard wordt, kun je het niet meer restylen… Voor gel geldt (zoals voor alle stylingproducten): gebruik er niet teveel van. Begin met een klein beetje en als het niet genoeg is, kun je er nog wat bij doen… Nog een tip: gebruik gel op nat haar voor extra fixatie! Voorbeelden: Classic Gel van Keune 18.21 voor mannen.
De power van poeders
Poeders zijn een fantastische nieuwe innovatie. “Nieuw”? Niet helemaal, want Marie-Antoinette van Frankrijk heeft dat eeuwen gelegen al uitgevonden en twintig jaar geleden gebruikten we allemaal droogshampoo. Met de droogshampoo van vroeger kreeg je wel volume maar je zat ook met een witte hoofdhuid… De nieuwe poederproducten hebben die nadelen niet dankzij de nieuwe ingrediënten: gipspoeder, silicaten, rijstpoeder, talk, droog poeder… Het is een heel knappe nieuwe technologie want het blijft een poeder, maar het gaat niet klonteren en het blijft droog. Je kunt het ook rechtstreeks gebruiken, ook op langer haar. Je brengt het eerst op de vingertoppen aan, wrijft de haarwortel ermee in, waardoor een natuurlijk volume ontstaat. Bovendien wordt het haar niet vet, kun je het dagen laten zitten en je hebt langer plezier van je kapsel. Er zijn finishing poeders in losse poedervorm en poeders in sprayvorm. Voorbeelden: Dry Powder Volume Paste van Eleven.

De zachte aanpak van de verzorgers

De zachtheid van een cream of crème
Haarcrème is ideaal om het haar te beschermen en te verzorgen. Het kan na het wassen gebruikt worden op handdoekdroog haar, maar ook op droog haar is het een product dat aangenaam aanvoelt en door alle klanten gewaardeerd wordt om de glans en de verzorgde uitstraling die het geeft. Voor elk haartype bestaat er een andere haarcrème, dus kies de crème die bij het haartype van de klant past. Er zijn bijvoorbeeld crèmes voor krullend haar, of crèmes om glad haar te creëren. Crème is ideaal bij halflang tot lang haar en als het over het hele haar verdeeld is, kan het verder gestyled worden met brush of stijltang. Voorbeelden: Keratin Nourishing Cream van KSI, Smoothing Cream van Gold.
Glitterende glanssprays
Glansspray is echt een must-have op het gebied van haarverzorgingsproducten. Wie last heeft van droog en dof haar, bijvoorbeeld na een vakantie met veel zonlicht kan een glansspray gebruiken om het haar weer gezond en glanzend te maken. Het wordt ook gebruikt bij krullend haar dat de neiging heeft te pluizen, maar is ook erg handig bij stijl haar dat statisch is. In de glanssprays had je vroeger alleen maar olie maar nu bevatten ze ook siliconen en extracten van “nieuwe” oliën zoals argan en maruli die je ook voor lang haar kunt gebruiken. Oliën zijn zowel glansgevend als verzorgend, ze leggen een laagje om het haar heen en dringen tussen de schubben van het haar om het mooi egaal te maken. In glanssprays zitten ook vaak minuscule fragmentjes die zorgen voor een mooie lichtweerkaatsing op het haar. Voorbeelden: Liquid Gold van Kitoko, Hair Spray van Gold.
Lak voor de afwerking
De laatste groep producten zijn de zogenaamde afwerkers, die vooral uit lakken en sprays bestaan. Ze zijn er in vette en niet-vette varianten. Vroeger had je lakken die van de bovenkant van het haar een harde korst maakten, die tijd is voorbij. De laatste innovaties zijn de klassieke sprays met aerosol en zonder aerosol, die laatste zijn iets natter maar niet vettend. Gewone lakken of aerosols zijn altijd watergedragen, bij fijn haar zorgen de lakken ervoor dat het haar iets verzwaart. Vandaag zorgen de sprays voor fijne nevels en ook de verpakking is verbeterd: vroeger kon je alleen maar recht verstuiven, vandaag kun je ook van onderen of van opzij lak over het haar vernevelen. Nog iets dat de kapper aan de klant moet leren: afstand houden met lak. Veel vrouwen houden de lak té dicht bij hun haar waardoor het effect niet is wat het zou moeten zijn.” Voorbeelden sprays: “Man Made Hairspray van Keune 18.21, Color Protection Veil van O way, L’anza Airpaste.

Sylvia Silvester

Pin It on Pinterest